r_o_n skrev:Min skada satt iaf precis vid rutkanten. Jag vill påstå att det var en rostbubbla med färg som gick sönder. Killen på verkstaden sa att det kom från en yttre skada. Det gör det absolut inte.
Dessutom så hittade jag mer rost. Vänster bakdörr på översidan till rutramen var det rostbubblor, sammanhängande, på ca 5-6 cm och ca. 5mm brett.
Cee'd har fått väldigt bra rostskyddsbetyg för det 'inre/undre' rostskyddet av vi bilägare (4 av 5), dumdristigt om KIA inte också sett till att hålla bra klass på lacken - för det är ju den rosten vi lekmän ser. Tycker det är fult att prata om yttre skada om det inte är ett konstaterat faktum - 5-års lackgaranti ska man inte kunna trolla bort så lätt. Men så står det ju indirekt i serviceboken att bilen inte är gjord för salta och sandiga vägar etc (läs 'Svensk vinterväg'). Konstigt att man valt att sälja bilen i Sverige ändå?!
Hoppas det löser sig för dig, stå på dig, enligt konsumentköplagen ligger bevisbördan på dig (efter 6 månader), men beviskraven för vad som ska ses som ursprungsfel är låga. Om rosten på din bil kan härledas till ursprungsfel (dvs materialfel = dålig lack) så ska du få det åtgärdat. Denna rätt har alla - oberoende om man har garanti på bilen eller inte - dvs de tre första åren av lackgarantin kan aldrig KIA trolla bort då den faller inom ramen för reklamationsrätten och där är bevisbördan på konsument alltid låg.
Berätta hur det går - detta forum är ett utmärkt sätt att trycka på KIA att ta sitt ansvar för de garantier de skryter med - själv blev jag lovad ett '7-års bekymmersfritt bilägande' när jag köpte min bil - men KIA slutade ganska snabbt med den reklamen när de insåg konsekvenserna. Vi som köpte bil under denna tid kommer alltid kunna använda detta bindande löfte som argument om vi får problem med våra bilar