Annons

ROST?? På en årsm. 2007!

1
Har fått en rostprick 10 cm. till v. om torkararmen precis vid kanten på rutan. Ska de verkligen rosta efter så kort tid?
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Annons

Re: ROST?? På en årsm. 2007!

2
Riktigt illa för en bil dom hävdar är hel galvad.
Den snurrar o rullar i galvbadet / grundfärgsbadet för att det inte skall kunna bli luftbubblor någonstans så att
det inte tar på dom ställena.

Ring till verkstaden och kolla om det skall vara så, :shock: Jag tror inte det :?

Det värsta är att det skall väl vara rostat rakt igenom, så att minsta verkstadskillen skall kunna krypa igenom och kolla rosthålet innifrån!

Får väl se vad KIAS rostskyddsgaranti går för. 12 år va??
Att tänka innan man talar är som att torka sig i röven innan man skiter ????
Kia ceed 1,6 crdi -10

Re: ROST?? På en årsm. 2007!

3
Var där idag. Tjommen på verkstaden påstod att det kom utifrån genom slag. Jag sa att det finns ingen möjlighet till det. Han tog iaf en bild och skulle höra med Kia hur de bedömde det.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: ROST?? På en årsm. 2007!

5
hansbjork skrev:Svärfar hade rost på bakluckan på sin 2010 med 400 mil på mätaren. KIA tog det på Garanti. Han har köpt sin bil på Kareby Bil utanför kungälv.
Hej! Var det genomrostat eller ytrost? Bara sådär el från nån skada?
KIA Ceed SW 2010 Bensin, silvermetallic, komfortpaket, dragkrok

Re: ROST?? På en årsm. 2007!

6
Min skada satt iaf precis vid rutkanten. Jag vill påstå att det var en rostbubbla med färg som gick sönder. Killen på verkstaden sa att det kom från en yttre skada. Det gör det absolut inte.

Dessutom så hittade jag mer rost. Vänster bakdörr på översidan till rutramen var det rostbubblor, sammanhängande, på ca 5-6 cm och ca. 5mm brett.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: ROST?? På en årsm. 2007!

7
r_o_n skrev:Min skada satt iaf precis vid rutkanten. Jag vill påstå att det var en rostbubbla med färg som gick sönder. Killen på verkstaden sa att det kom från en yttre skada. Det gör det absolut inte.

Dessutom så hittade jag mer rost. Vänster bakdörr på översidan till rutramen var det rostbubblor, sammanhängande, på ca 5-6 cm och ca. 5mm brett.
Skumt på nya bilen ju!! Hoppas du får det åtgärdat.
KIA Ceed SW 2010 Bensin, silvermetallic, komfortpaket, dragkrok

Re: ROST?? På en årsm. 2007!

8
r_o_n skrev:Min skada satt iaf precis vid rutkanten. Jag vill påstå att det var en rostbubbla med färg som gick sönder. Killen på verkstaden sa att det kom från en yttre skada. Det gör det absolut inte.

Dessutom så hittade jag mer rost. Vänster bakdörr på översidan till rutramen var det rostbubblor, sammanhängande, på ca 5-6 cm och ca. 5mm brett.
Cee'd har fått väldigt bra rostskyddsbetyg för det 'inre/undre' rostskyddet av vi bilägare (4 av 5), dumdristigt om KIA inte också sett till att hålla bra klass på lacken - för det är ju den rosten vi lekmän ser. Tycker det är fult att prata om yttre skada om det inte är ett konstaterat faktum - 5-års lackgaranti ska man inte kunna trolla bort så lätt. Men så står det ju indirekt i serviceboken att bilen inte är gjord för salta och sandiga vägar etc (läs 'Svensk vinterväg'). Konstigt att man valt att sälja bilen i Sverige ändå?! :? ;)

Hoppas det löser sig för dig, stå på dig, enligt konsumentköplagen ligger bevisbördan på dig (efter 6 månader), men beviskraven för vad som ska ses som ursprungsfel är låga. Om rosten på din bil kan härledas till ursprungsfel (dvs materialfel = dålig lack) så ska du få det åtgärdat. Denna rätt har alla - oberoende om man har garanti på bilen eller inte - dvs de tre första åren av lackgarantin kan aldrig KIA trolla bort då den faller inom ramen för reklamationsrätten och där är bevisbördan på konsument alltid låg.

Berätta hur det går - detta forum är ett utmärkt sätt att trycka på KIA att ta sitt ansvar för de garantier de skryter med - själv blev jag lovad ett '7-års bekymmersfritt bilägande' när jag köpte min bil - men KIA slutade ganska snabbt med den reklamen när de insåg konsekvenserna. Vi som köpte bil under denna tid kommer alltid kunna använda detta bindande löfte som argument om vi får problem med våra bilar :lol:
KIA cee'd SW 1.6 CRDI Komfort -2008

Re: ROST?? På en årsm. 2007!

9
Just rost på översidan av rutramen, under gummilisten är tydligen vanligt, och något KIA känner till. Fanns en lång tråd om detta på det engelska forumet, ska se om jag hittar tråden.

Ah, här: http://www.kia-forums.com/kia-ceed-foru ... osion.html
r_o_n skrev: Dessutom så hittade jag mer rost. Vänster bakdörr på översidan till rutramen var det rostbubblor, sammanhängande, på ca 5-6 cm och ca. 5mm brett.
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com

Re: ROST?? På en årsm. 2007!

10
Tack för svar och stöd. :)
Att det kan rostaa just på rutramen, som jag ser det är det inne i bilen, så rosten där måste tydligen komma p.g.a. det ligger kvar vatten när man stängt dörren.
Jag ska ner till Hedins (de har ändå ett ganska vänligt bemötande på min ort) och visa rutramen. Man kanske skulle maila länken till det engelska forumet till Hedins...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Skriv svar

Återgå till "Problem"