Annons

Hastighetsmätaren skummar sig

1
Har en Rio som jag fick för två veckor sedan och som nu rullat hela 45 mil. Hastighetsmätaren fick fnatt och betedde sig lite hur som helst när jag skulle hämta på dagis igår. När jag sedan rullade ut igen så var hastighetsmätaren död - inte ens odometern rör sig.

När jag åkte till jobbet idag levde den sitt egna lilla liv och växlade mellan att vara död, 60km/h och lite däromkring.

En intressant detalj är att dörrarna låser sig så fort hastighetsmätaren börjar röra på sig, även om bilen står still.

Någon som har koll på hur det är med Airbags och liknande om de kan utlösas om bilen rör sig men hastighetsmätaren visar "noll"?

Var tvungen att filma grejen för att vara säker:
[youtube]744zA8jU1gc[/youtube]
Annons

Re: Hastighetsmätaren skummar sig

2
Japp, nu hände det igen. Förra gången bytte de hela instrumentdelen - undras vad de gör den här gången.

Jag tror det måste vara någon sensor som ger sig, fryser sönder eller på annat sett blir kass när det är kallt och blött ute. Kan ju inte vara en återkommande grej i januari/februari varje år liksom ... :-(

Och tre veckor fick man vänta på att få dem att kolla på det. :crazy:

Re: Hastighetsmätaren skummar sig

3
selstam skrev:Japp, nu hände det igen. Förra gången bytte de hela instrumentdelen - undras vad de gör den här gången.

Jag tror det måste vara någon sensor som ger sig, fryser sönder eller på annat sett blir kass när det är kallt och blött ute. Kan ju inte vara en återkommande grej i januari/februari varje år liksom ... :-(

Och tre veckor fick man vänta på att få dem att kolla på det. :crazy:
Otroligt, hoppas de får ordning på detta den här gången, inte acceptabelt. Aldrig sett något liknande...

/Lasse
-------------------------------------
Kia Sportage Komfort 1,7 CRDi -13

Re: Hastighetsmätaren skummar sig

4
selstam skrev:Japp, nu hände det igen. Förra gången bytte de hela instrumentdelen - undras vad de gör den här gången.

Jag tror det måste vara någon sensor som ger sig, fryser sönder eller på annat sett blir kass när det är kallt och blött ute. Kan ju inte vara en återkommande grej i januari/februari varje år liksom ... :-(

Och tre veckor fick man vänta på att få dem att kolla på det. :crazy:
Vevaxelgivare är min första tanke :)

Tror att airbagen löser ut i alla fall om G-krafterna blir för stora, kan ha fel dock..
Volvo V70 D2 Momentum -14
KIA Picanto 1,0Edition 2013
Skriv svar

Återgå till "Rio"