Annons

Re: Lista kända fel

61
hej
När jag startar min kia ceed 2011 då står Hastighets-, varvräknare på noll ej i drift även färddatorn stilla
för att få fart på detta får man vrida av och på tändningen helt under körning då brukar det hoppa igång vad kan de va för fel ?
Annons

Re: Lista kända fel

62
hej
När jag startar min kia ceed 2011 då står Hastighets-, varvräknare på noll ej i drift även färddatorn stilla
för att få fart på detta får man vrida av och på tändningen helt under körning då brukar det hoppa igång vad kan de va för fel ?
Åk in till en KIA-verkstad så får de kika på det. På min förra KIA Pro_Ceed 2010 la mätarna av helt plötsligt. Orsaken hade något att göra med kyla/fukt om jag minns rätt. De bytte ut hela panelen på garanti. Dock nollades mätarställningen efter bytet.

Re: Lista kända fel

63
Hej!
Var länge sen jag skrev något här såg jag.
Men när jag beskrev mitt största fel som är att farthållaren är nervös och inte kan hålla jämn fart, så var bilen helt ny och jag fick höra att andra haft samma fel men att det gått över när bilen vart inkörd.
Nu har jag kört snart 12'000mil och det är fortfarande samma nervösa beteende på bilen.
Har lagt märke till att det är när man håller sig strax under 1500varv. Har provet tre andra KIA, alla av senaste modellen (13' och nyare) och alla har samma symtom. Prova ni oxå och se om ni känner samma jobbiga pumpande på gasen vid de varvtalen. KIA påstår att det "ska" vara så, men det tror jag inte ett ögonblick på. Tror snarare att dom har ett problem som skulle bli alldeles för dyrt för dom att åtgärda om det är så att alla bilar har det.
Har aldrig tidigare kört en bil med farthållare som känns såhär nervös.
Jag har för övrigt en 2012 CEED SW...

Handbromsen tar inte alls. Den har som för så många andra slutat att fungera...
Har börjat höra ett konstigt "kvittrande" när man svänger åt vänster?! Känns som det kan vara servopump eller nån rem som driver den som börjat låta.

Har över märkt ett mycket märkligt "knäppande" ljud vid normala inbromsningar. Kan inte lokalisera vad det kan bero på, men det kommer ofta en till två knäppningar med någon sekunds mellanrum, precis som att bromsoken skulle röra sig eller något.
Detta kommer och går, så ibland märker man inget på flera månade, för att sen höras vid nästan alla inbromsningar i en tid.

Har gjort fyrhjulsinställning där dom såg en skillnad mellan bakhjulen som inte gick att justera. Så antingen beror detta på konstruktionsfel, eller så har jag kört på något. Men det sistnämnda har jag inte lagt märke till.
Skulle jag ha åsamkat detta så skulle jag ha behövt sladdat in i en trottoarkant så att kanten huggit i på INSIDAN av fälgen, vilket är rätt osannolikt att man inte skulle ha märkt ;)

Känner oxå jag av ett onormalt stort glapp i drivlinan när man släpper gasen och sedan börjar gasa igen.

Samt att när man växlar ned till tvåan så känner man att det blir ett så pass stort motstånd i lådan att bilen bromsar in lite svagt (givetvis med kopplingen nere)

Sen har jag oxå fått höra av däckverkstaden jag använder att KIA:s bilar väldigt ofta slitit bakdäcken väldigt konstigt.
Blir liksom som ett vågmönster som gör att bilen låter väldigt mycket. Så kolla detta!
Jag köpte GENERAL av Byles Däck. Han har riktigt bra priser, så kolla där! Skulle nog säga att det dessutom är Sveriges vackrast belägna däckverkstad! http://www.bylesdäck.se
Bilen blev som en helt ny bil med dom däcken! Och dom kostar inte mycket heller!

Sen har jag fått byta glödstift två ggr på bilen då den varit nästan omöjlig att starta om det varit under 7-8 minusgrader. Och nu är det dags igen att byta...

Men det skulle vara väldigt intressant att höra vad ni märker på era farthållare om ni lägger i den vid strax under 1500varv.
Fyran, femman eller sexan spelar ingen roll....

En sista grej, har ni märkt att ratten inte är centrerad?! Den är riktad lite lätt mot vänstersidan! Någon som vet varför man gjort så?!

Sen är det nog en konstruktionsmiss med armstödet i mitten, fram. Den skrapar i justeringen för svankstödet när man öppnar den...

Ha en fin dag!

Re: Lista kända fel

64
Palm skrev:Har aldrig tidigare kört en bil med farthållare som känns såhär nervös.
Jag har för övrigt en 2012 CEED SW...

Handbromsen tar inte alls. Den har som för så många andra slutat att fungera...

Har gjort fyrhjulsinställning där dom såg en skillnad mellan bakhjulen som inte gick att justera.

Känner oxå jag av ett onormalt stort glapp i drivlinan när man släpper gasen och sedan börjar gasa igen.
Känner igen dessa, kan inte köra med farthållare då mina passagerare alltid blir åksjuka. Hndbromsen tar dåligt, har spänt men inte så stor förbättring (inge problem på besiktning). Mina bakdäck lutar med nerderkant utåt (heter nått speciellt) vet inte om det ska vara så?
Känner också igen din beskrivning på drivlinan.
Ceed SW 2010 1.6 CRDI Eco, manuell

Re: Lista kända fel

65
Följande fel har jag haft på min ceed -10 1,6 cdi som nu gått 15 500 mil:
Kärvar i styrningen när jag kör över 80 km verkar vara progressiva styrningen som inte hänger med trots omprogrammering .
Kondensorn till AC utbytt efter 2 år
Fösterrutor kärvar uppsmorda sen ok.
Vibrationer i bilen vid 1800-1900 varv.
Rost baklucka fått den omlackad på garanti.
Strålkastarlampor pajar hela tiden..har nu monterat "pirat"xenon så nu är de problemet borta.
Vindbrus som gör att man känner sig helt slut i huvudet vid långkörning (över 30 mil)
Stabilisatorstag utbytt(klonkade i framvagnen)
Farthållare går ej i har hänt 2 ggr och man har då fått byta bromsljuskontakt och kopplingskontakten vid pedalstället sen ok igen
Sista problemet som jag fått varningslampan för belysniningen i instrumentet slocknar ibland och ibland lyser svagt.
Harnu något som låter som skräp i värmefläckten men det verkar vara insprutingspumpen som "sjunger" när motorn ligger mellan motorbroms och gaspådrag, väldigt irriterande.

Re: Lista kända fel

66
Någon som varit med om att helljusindikatorn i instrumentet lägger av ibland? Instrumentet byttes förra året på garanti då hastighetsmätaren och varvräknaren dog. Felet uppstod även med det gamla instrumentet och har kommit och gått lite sporadiskt. Helljuset funkar som vanligt dock, men sambon har en förmåga att pilla igång helljuset på dagtid, och med 100w xenon via relä så bländar det ganska bra hehe. Har jobbat som Toyotamek och på allbilsverkstad i många år, och har billjus som "hobby" men kan inte förstå var felet ligger i Kian, känner inte riktigt för att riva ur instrumentet och börja mäta i kontakterna, men känns som att en signal från helljusreläet inte kommer in till instrumentet.

Re: Lista kända fel

67
Har en Kia Cee'd CRDI 1.6L, Årsmodell 2007.

Haft bilen i drygt 1,5 år nu och haft 2bekymmer under denna tid.
- Handbromsen (Det vanliga, behövt spännas 2ggr under ägotiden)
- Ratten sladdrig (Knuten till rattstången bakom pedalstället hade lossnat lite, drogs åt och problemet var väck)

Minus med bilen:
- Kupéfläkten är ingen höjdare, dåligt tryck i.
- Handbromsen

Förövrigt en rätt schysst bil, märks ju att det inte är ngn jätte exklusiv bil men man får fasen mkt bil för pengarna.
Söker man en schysst bil för en rimlig summa så skulle jag rekommendera att köpa en Kia Cee'd om man är lite händig och kan spänna handbromsen själv ;)

Re: Lista kända fel

70
Hej!
Har problem med att broms ligger på på vänster framhjul...lämnat in bilen och kolven i oket går mycket trögt tillbaka så dom trodde det va oket det va fel på mem efter dom bytt det så är problemet fortfarande kvar. Dom har lossat på nippeln till bromsslangarna och luftat men problemet kvarstår.
Nu tror dom att det är något med en givare i ABS styrboxen? Någon som haft detta problem?

Återgå till "Problem"