Annons

Re: Lista kända fel

31
Visst e växellådan lättväxlad men inte mellan 3-2
Riktigt bedrövligt faktiskt
Kör med mellangas nu.
Bad om växelådsoljebyte på servicen men fick knappt svar.
Tycker inte det verkar som Kia vet om felen och heller inte verkar
Lägga någon energi på att åtgärda dom.
Annons

Re: Lista kända fel

33
kalle2345 skrev:Visst e växellådan lättväxlad men inte mellan 3-2
Riktigt bedrövligt faktiskt
Kör med mellangas nu.
Bad om växelådsoljebyte på servicen men fick knappt svar.
Tycker inte det verkar som Kia vet om felen och heller inte verkar
Lägga någon energi på att åtgärda dom.
Vår 2011:a går som smör mellan alla växlar tycker jag. Har motorbromsat något extremt idag (ja, det lät lite illa med nästan 4000 i varv!) och det var inga problem iaf.
Kia Ceed Crdi SW Komfort -11

Re: Lista kända fel

34
Tack för alla tips på forumet!
Vi blev tvungna att kolla upp bromsarna efter semestern pga av vibrationer. Visade sig vara skeva skivor fram som verkstaden bytte på garantin. Ger stort beröm för trevligt bemötande och de noterade lite små grejer som de ska fixa till vid nästa service tex har växelspak damasken spruckit och ska bytas. Över lag är vi väldigt nöjda med bilen! :thumbup:
Kia Cee'd SW Premium 1,6 CRDI 2012

Re: Lista kända fel

35
Har haft bilen from juli - det som jag har stört på är: backluckan som låter när jag kör över en gupp, hör klonk klonk varje gång. ( undrar om verkstad kan fixa det?)

Även låter det under bilen när jag byter växel , vid varje växelbyte hörs det nng donk ( är det vanligt ?)
Handbromsen är inte 100 % att lita på, kollar alltid flera ggr att den är i ordentligt.

Annars har jag haft roligt med bilen under semester
KIA CEED 1,6 CRDI ECO SW Premium Edition -2012- Sirius silver

Re: Lista kända fel

36
Haft bilen sen början på juli och har nu rullat 500 mil. Har väl inga direkta fel att rapportera men lite störande saker tänkte jag dela med mig av..

Det jag stör mig på är:

Klonkandet när man växlar 1-2:an och 2-3:an.

Knirr från handskfacket, kör ofta långkörningar och då har jag handskfacket öppet :roll:

Den automatiska låsningen av dörrarna, hopplöst när man har barn. Ska be verkstaden koppla ur det när den ska in på service..

Parkeringssensorerna bak kunde vara lite "känsligare" och ha lite mer vidvinkel enligt mitt tycke.

Finns det ingen spolning till vindrutetorkaren bak?

Annars är jag än så länge nöjd med bilen! :thumbup:

Har läst att en del klagar på spolningen till vindrutan men på min bil fungerar den bra, likaså stereon och parkopplingen med bluetooth. Peppar, peppar..
KIA CEE´D 1,6 CRDI ECO SW Premium Edition -2012-

Re: Lista kända fel

37
Lindholmaren skrev:Haft bilen sen början på juli och har nu rullat 500 mil. Har väl inga direkta fel att rapportera men lite störande saker tänkte jag dela med mig av..

Det jag stör mig på är:

Klonkandet när man växlar 1-2:an och 2-3:an.

Knirr från handskfacket, kör ofta långkörningar och då har jag handskfacket öppet :roll:

Den automatiska låsningen av dörrarna, hopplöst när man har barn. Ska be verkstaden koppla ur det när den ska in på service..

Parkeringssensorerna bak kunde vara lite "känsligare" och ha lite mer vidvinkel enligt mitt tycke.

Finns det ingen spolning till vindrutetorkaren bak?

Annars är jag än så länge nöjd med bilen! :thumbup:

Har läst att en del klagar på spolningen till vindrutan men på min bil fungerar den bra, likaså stereon och parkopplingen med bluetooth. Peppar, peppar..
Visst finns det spolning även till bakrutan, vrid vindrutetorkaren bak spaken tills du kommer till spolingsläget som är ritat på spaken, konstigt nog så kommer vattnet ut från stopljuset :lol:
Ser att du har också samma problem med klonkandet vid växling - undrar om det kan åtgärdas eller förbättras i verkstad ?
Hör du din bakluckan att klonka eller sitter den tätt ( min låter lite här och där :()
KIA CEED 1,6 CRDI ECO SW Premium Edition -2012- Sirius silver

Re: Lista kända fel

38
Visst finns det spolning även till bakrutan, vrid vindrutetorkaren bak spaken tills du kommer till spolingsläget som är ritat på spaken, konstigt nog så kommer vattnet ut från stopljuset :lol:
Ser att du har också samma problem med klonkandet vid växling - undrar om det kan åtgärdas eller förbättras i verkstad ?
Hör du din bakluckan att klonka eller sitter den tätt ( min låter lite här och där :()
Aha! Tack! Man kunde ju ha öppnat instruktionsboken men har glömt det varje gång..

Läste här på forumet ( innan jag fick bilen ) om nån annan som hade samma klonk-ljud vid växlingen.
Har för mig att nån mekaniker då hade sagt till den TS att det var nånting med själva drivlinan och det hade nått namn
har jag för mig.
Typ "in-gear ratio" eller nått sånt. Helt "normalt" var det i alla fall.. Men jag kan missminna mig!
Hittar dock inte den tråden nu.

-Var faktiskt hos återförsäljaren där en mekaniker fick provköra min bil och jag åkte med.
Han fick inga klonk-ljud vid växlingen men han körde lite "aggresivt". Dvs drog lite på växlarna och "rallykopplade".
Kör man så, så uteblir klonkljudet. I alla fall på min bil. Inte så bra att köra så dock i stan eller hemma i kvarteret.

Har annars inga klonkljud från bakluckan och den sitter tätt. Det kan inte vara nått som ligger löst i reservhjulsbaljan?
Annars tycker jag absolut du ska låta en KIA-verkstad kolla på det.
KIA CEE´D 1,6 CRDI ECO SW Premium Edition -2012-

Re: Lista kända fel

39
Tänkte dela med mig av mina erfarenheter av Ceed SW crdi 2009.

Vi börjar lite mjukt med ACC som konstant måste justeras upp och ner för att hitta en bra temperatur (16 grader verkar vara optimalt. )Den kan stå på 18 och sputa ut het luft. Inga felkoder på detta och två olika verkstäder kan inte hitta ngt.

Går vidare till kallstarter från -13 är besvärligt, fick kalla på bärgaren vid -25 som lyckades få igång den med dubbla hjärtstartare. Inga felkoder.

Farthållaren går inte alltid att aktivera, då pratar jag om hastigheter över 50.

Vid ett antal tillfällen har jag inte kunnat låsa den, lösning starta om.

Förra veckan började det ryka kraftigt från avgassystemet, stannade och kollade oljan, nästan slut och helt svart. Fyllde på och kunde starta och den gick okej på tomgång men var kraftlös och det kändes konstiga vibrationer från motorn. Stannade och ringde bärgaren som misstänkte turboras. Mycket riktigt, turbon har pajjat. Stått en vecka på verkstad nu, får tillbaks den imorgon, det ska bli intresant att se om det har blivit några följdfel.
Bilen har gått 5500 mil och är servad enligt bok samt familjekörd.
Att turbon pajjar verkar inte vara så vanligt dock.
Med vänlig hälsning, Tobbs
Ceed SW crdi komfort 2009

Re: Lista kända fel

40
Inget märkligt med att man måste ha bromsat en gång innan farthållaren kan fungera. Saab hade tidigare en infodisplay som bad föraren trampa på bromsen. Samma orsak, en inbromsning skall föranleda att farthållaren kopplar ur. Det är alltså att anse som en säkerhetsgrej.
Ceed Crdi SW -2011

Återgå till "Problem"