Annons

Lista kända fel

1
Det finns ju ett antal, inte jättemånga, men väldigt markanta och högfrekventa fel på Ceed.
Väldigt ofta så tycks inte Kia vara medveten om det och heller inte ha någon lösning på det.
Tycker det är lite trist att dom låtsas som inget är fel.
Jag tänker på fel som spolarpum som inte når upp, handbroms som släpper, rost på baklucka, krånglande stereo m.m.
Det är ju en sak om felet uppstår direkt då bilen köps men om det uppkommer lite senare så kan det ju bli problem att få det åtgärdat på garantin.
Om det finns inbyggda fel på bilen så skall dom åtgärdas även om dom inte yttrar sig direkt,
särskilt om Kia är medveten om att felen finns där.
Skall man lyckas få rätsida på detta så behöver man nog vara många som gemensamt trycker på.

Jag föreslår att man skapar någon form av klistrad tråd där man försöker lista just dessa fel och även hur många som har dessa fel. Det får inte bli hur lång lista som helst utan bara de mest förekommande felen.
Kanske maximalt 10-15 felposter.
Kanske kan man göra någonting bra av det i förlängningen som gör att det blir lättare att få det lagat utan tjafs.
Annons

Re: Lista kända fel

2
Bra id'e faktiskt.
Tråden är nu klistrad. Jag bidrar med handbromsen. Den tar fruktansvärt dåligt trots justering den 23/12-2011.
Ska bli intressant att se hur denna tråd slutar.
Jag kommer när vi har en del fel i denna tråd skicka detta vidare så får vi se vad som händer;)

Mvh Morgan_

Handbromsen
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Cassa White
Har du frågor/problem med ditt konto på forumet eller liknande.
Maila då till Info@kiacarclub.se

Re: Lista kända fel

3
Listar man fel man haft själv så kan man ju på så vis även få en hänvisning gällande årsmodell om den skrivs ut.

2007 Ceed CRDI:
Blästring på bilens sidor - åtgärdats med ny lack samt nya bredare stänkskydd fram. (De flesta Ceed från 2011 och framåt har de bredare stänkskydden.)
Min hade även rost på överkant av rutramen på bakdörrarna samt i över- och underkant i bakrutramen (på utsidan)
Klonkande från underredet när man kör i gupp - en del underredsdetaljer (stag/leder) byttes ut.
Bromsljuset i överkant bakruta spricka i plasten vid skruvhålen.
Två hål i växelspaksdamask efter ca. 1700 mil, troligtvis materialfel, utbytt.

Ceed SW 2011 m komfortpaket.
Antisladdlampan lyser i hastigheter över 90 km/h. Slocknar inte förrän man stannar bilen och stänger av motorn. Givaren visar 20% rattutslag trots att bilen går rakt, därav lysande varningslampa, verkstaden forskar i problemet, åtgärdas vid service om 6 veckor eftersom jag inte har ner bråttom än så.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Lista kända fel

4
Efter lite mer en ett års Ceedägande så är jag hyfsat nöjd.
De fel jag vill lista är följande:
(Kia Ceed SW Diesel Komfortpkt 2011)

1, Stänklappar-Blästringsskador
2, Skeva framskivor-Vibrationer
3, Hasande bakbromsar
4, Handbroms som släpper tar dåligt
5, Trögväxlad låda
6, Vindrutespolarpump kraftlös
7, Krånglande stereo

Re: Lista kända fel

5
Har likt tidigare skribent haft problem med dessa:
- Stänklappar
- Handbroms som släpper tar dåligt
- Vindrutespolarpump kraftlös

Men även:
- Farthållare fungerade ej, inträffade sporadisk under ca första 1000 milen.
- Transmissions-oljud på 6-växeln.
- Ingen radiomottagning. (Signal/Antennförstärkare bytt på garanti)
Senast redigerad av Backis den 02 feb 2012, 07:30, redigerad totalt 1 gånger.
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2011 KOMFORT

Re: Lista kända fel

6
Hade nyss en ganska kraftig doft av bränd plast/elektronik som jag trodde kom utifrån, men när jag klev ur bilen så märkte jag att det var från kupén doften kom... :shock:

Har inte märkt att något börjat bete sig konstigt, men kommer att vara väldigt vaksam framöver! :?
2011 Kia Cee'd SW 1.6 CRDi EX Business ECODynamics, Piston Grey, 128 hk

Re: Lista kända fel

7
anglofile skrev:Hade nyss en ganska kraftig doft av bränd plast/elektronik som jag trodde kom utifrån, men när jag klev ur bilen så märkte jag att det var från kupén doften kom... :shock:

Har inte märkt att något börjat bete sig konstigt, men kommer att vara väldigt vaksam framöver! :?
Det luktar ju bränt när partikelfiltret "rengör" sig, det var inte det?
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Lista kända fel

8
Ronnie skrev:
anglofile skrev:Hade nyss en ganska kraftig doft av bränd plast/elektronik som jag trodde kom utifrån, men när jag klev ur bilen så märkte jag att det var från kupén doften kom... :shock:

Har inte märkt att något börjat bete sig konstigt, men kommer att vara väldigt vaksam framöver! :?
Det luktar ju bränt när partikelfiltret "rengör" sig, det var inte det?
Det har jag känt tidigare, men detta upplevde jag som något annat. Luktade inget under huven heller vilket det gjort när partikelfiltret regenererats tidigare...
2011 Kia Cee'd SW 1.6 CRDi EX Business ECODynamics, Piston Grey, 128 hk

Re: Lista kända fel

9
Backis skrev:- Farthållare fungerade ej, inträffade sporadisk under ca första 1000 milen.
Man måste ha bromsat en gång sedan bilen startades för att farthållaren skall fungera :?
Konstigt men sant!
/Linus
Kia Ceed SW CRDi 2011 Komfort

Re: Lista kända fel

10
Har aldrig förstått problemet med spolarpumpen. Tycker alla andra bilar har överdrivet tryck på spolningen och man
slösar helt enkelt på spolarvätska. Tycker man får fullt tillräckligt med spolarvätska och man slösar inte bort en massa i onödan och det räcker mycket längre.
KIA Cee´d CRDI Komfort -10

Återgå till "Problem"