Annons

Kia-erbjuande om vinterhjul

1
Läste förra året om att Kia hade något erbjudande om vinterhjul som gick ut på att köp fyra betala för tre. Då hade jag ingen bil av det märket så då var det inte aktuellt. Var det någon som nappade på det erbjudandet? Var det i såfall bra hjul och vad kostade de? Finns motsvarande erbjudande i år och är det någon som vet vad de nu kostar? Skall ha till min Ceed SW Eco Komfort.Tacksam för tips!
Annons

Re: Kia-erbjuande om vinterhjul

3
Nu vet jag inte om folk är lika dåligt insatta som jag var. Men en ceed rullar iaf fin-fint på vinterhjul ner till 15". Det breddar iaf sökningen lite.
I tabellerna på http://www.knaggen.se/bultcirkel.htm och http://www.dackhjalp.se/bultmonster/

Så visas bl.a. bultdelning och andra värden som kan vara nyttiga när man letar beg. vinterhjul, bl.a. Det kan ju vara fler bilar som har samma värden på de olika måtten på en fälg. Ceed är ung. på mitten på sidan.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Kia-erbjuande om vinterhjul

4
Har nu varit och undersökt lite om vinterhjulen. De erbjudande som jag skrev om gällde till 31 augusti, d v s köp fyra hjul och betala för tre. Man kan ju tycka att vinterhjul skall erbjudas under rätt säsong. Vidare har jag fått reda på att det uppenbarligen är mycket viktig med rätt fälg om man senare vill åberopa garantin vid någon form av skada. Följande är uppbarligen godkänt på min bil, 195/65 x 15 5,5 " fälgarnas inpressningsdjup skall då vara 47 (ET-mått) och 205/55x16 6" och inpressningsdjup 51. Detta har jag fått kollat med Kia centralt. Hörde även av en representant för återförsäljaren att en lackreklamation, pga stenskott, inte hade blivit godkänd trots att fälgen höll det godkända måtten eftersom bilägaren hade haft andra fälgar än originalfälgarna? Kanske måste det trots allt bli Hankookdäck med originalfälgar!

Re: Kia-erbjuande om vinterhjul

5
Har nu löst frågan med vinterhjul och fälgar på som jag tycker ett bra sätt och till ett riktig hyggligt pris. Köpte praktiskt taget nya originalfälgar (205/55 16") hos LAGA som inklusive hemtransport kostade 2 400 för fyra stycken. Däcken, Continental dubbade, och enligt tidningarna testvinnaren, från Byt Hjul ,som leverades till en närliggande däckverkstad. Totalt kostade de färdiga hjulen cirka 8 700 inkl motering och balansering.
Skriv svar

Återgå till "Däck och fälgar"