Annons

Backkamera monterad

1
Har just monterat backkamera i min ceed :)

Tänkte bara ladda upp några bilder nu och skriva lite mer vid senare tillfälle ifall det är någon som är intresserad av hur man gör.

Bilderna är rätt dåliga men jag ska ta några nya när jag får tid. Då kommer även bilder på själva kamera.
Backspegeln ser ut som vanligt när man inte har i backen IMG_3460.JPG Backspegeln ser ut som vanligt när man inte har i backen Visad 2398 gånger 145.44 KiB
Backspegeln visa bilden i från backkameran då man lägger i backen. IMG_3452.JPG Backspegeln visa bilden i från backkameran då man lägger i backen. Visad 2398 gånger 187.71 KiB
Backspegeln visa bilden i från backkameran då man lägger i backen. IMG_3457.JPG Backspegeln visa bilden i från backkameran då man lägger i backen. Visad 2398 gånger 127.6 KiB
kia optima sw gt line 2017
Annons

Re: Backkamera monterad

5
Tyvärr inga nya bilder ännu då det hann bli mörkt innan jag hann hem.

Här är min inköpslista.
1x backspagel med kia arm/fäste, video och backkamerafuntion.
1x backkamera gjord för att passa som ersättare för ena skyltbelysningen bak.
1x trådlössändare som överför bild ifrån baklucka till backspegel.
1x 3 meter två trådig kabel som ska räcka mellan skyltbelysning i backlucka och bromsljuset. I mitt fall följde denna med backspegeln.

Jag har beställ backkamera ifrån någon på ebay och resten av delarna ifrån www.aliexpress.com.
Vad kostnad blir beror lite på vad man vill ha för spegel, hur mycket tålamod man har (om man kan vänta en månad är frakten vanligen gratis på aliexpress) och om man åker på tull och moms, och dollar kursen.

I mittfall
Backspegel 120dollar
Backkamera 30 dollar
Trådlös sändare och. Mottagare 28 dollar
Frakt för allt 0 dollar
Totalt: 178 dollar vilket blir ca 1250kronor

En brasklapp.
När man beställer ifrån kina ska man vara noga med att kontrollera säljaren och det är bra att dubbelkolla och be om bilder på,det man beställer så att mann inte blir blåst eller får fel grejer.

Instruktionerna kommer när jag fixar blider men jag lovar, det i sketa lätt :)
kia optima sw gt line 2017

Re: Backkamera monterad

7
Så det svåraste är att inte bli lurad när man beställer från Kina då? ;)

Bytte du hela spegeln? Om ja, funkar den aut. avbländningen ändå?
Är kameran trådlös, eller hur fixade du sladdar och ström till spegeln? Eller kan man "sno" ström från befintligt?

Jag kanske stressar dig? ;)
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Backkamera monterad

8
MrsDeer skrev:Coolt! Kan man ställa in det så man även ser dragkroken? Tänker på när jag ska backa till släp som är tunga att dra för hand.
Fiins kameror där man kan vinkla ner kameran vid behov men det kan man inte med min. Har heller inte hunnit testa hur pass nära man se egentligen. Kan hända att kroken bara är just precis utanför bild och då skulle man kunna sätta något på den när man ska backa till vagnen för att se.
kia optima sw gt line 2017

Re: Backkamera monterad

9
Ronnie skrev:Så det svåraste är att inte bli lurad när man beställer från Kina då? ;)

Bytte du hela spegeln? Om ja, funkar den aut. avbländningen ändå?
Är kameran trådlös, eller hur fixade du sladdar och ström till spegeln? Eller kan man "sno" ström från befintligt?

Jag kanske stressar dig? ;)
Hehe mer info kommer kanske senare idag när jag vaknat :)

Jag har bytt hela spegel mot en ny som i princip ser likadan ut frånsett strömkontakten. Jag har tagit strömmen ifrån kabeln för originalspegeln. Går att köpa spegel med autodimmning och kamerafunktion. Min har inte autodimmning då det kostade 40dollar mer och jag tycker inte det är så storskillnad då jag har tonade rutor bak.

Kameran i sig är inte trådlös men jag har trådlössändare som den är kopplad till .


Är egentligen inget problem att beställa ifrån kina och jag har aldrig blivit blåst när jag beställt men det är alltid hälsosamt att kolla upp den man beställer av vid näthandel :)
kia optima sw gt line 2017

Re: Backkamera monterad

10
obetsak skrev:
Ronnie skrev:Så det svåraste är att inte bli lurad när man beställer från Kina då? ;)

Bytte du hela spegeln? Om ja, funkar den aut. avbländningen ändå?
Är kameran trådlös, eller hur fixade du sladdar och ström till spegeln? Eller kan man "sno" ström från befintligt?

Jag kanske stressar dig? ;)
Hehe mer info kommer kanske senare idag när jag vaknat :)

Jag har bytt hela spegel mot en ny som i princip ser likadan ut frånsett strömkontakten. Jag har tagit strömmen ifrån kabeln för originalspegeln. Går att köpa spegel med autodimmning och kamerafunktion. Min har inte autodimmning då det kostade 40dollar mer och jag tycker inte det är så storskillnad då jag har tonade rutor bak.

Kameran i sig är inte trådlös men jag har trådlössändare som den är kopplad till .


Är egentligen inget problem att beställa ifrån kina och jag har aldrig blivit blåst när jag beställt men det är alltid hälsosamt att kolla upp den man beställer av vid näthandel :)
Tack för svaret, låter intressant, speciellt om man får det att se ut som original, att ingen ens gissar på att man fixat det själv. Min händighet räcker inte mer än till att koppla in ett par extraljus, så för mig går det nog bort om jag ska behöva anlita någon. Men klart intressant. :)

Ser på rutnätet på bilden att det är en kamera som ska vara en backkamera. Går det på något vis att kalibrera rutnätet? Tänkte om man vill veta avstånden till linjerna när man sitter i bilen och backar. Eller får man mäta det själv med en tumstock och tavelkrita som man ritar på asfalten på en parkering?

Inväntar den utlovade :) beskrivningen och frågar vidare därifrån. Gör inget om du hittar din säljare på E-Bay så man kan se kameran.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Skriv svar

Återgå till "Modifikationer och tillbehör"