Annons

Tuta,farthållare

1
Upptäckte häromdagen att" om man lägger i farthållare och sedan behöver tuta!! Ja då slår farthållare av
Antar att det är en säkerhetsfunktion. Är det så på era kior också??
Kia Cee´d SW 1,6 CRDi automat 2013 : Dark Gun Metal Metallic eberspächer & perma5
Annons

Re: Tuta,farthållare

2
DEt ska jag prova nästa gång jag är ute och kör.
JAg har sedan tidigare upptäckt att om man gör några kraftiga svängar med farthållaren ikopplad så kopplas den ur.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

3
Har även märkt att om man ligger å kör och gör en omkörning å gasar upp i hög hastighet för att tex köra om en kö, vi säger att vi ligger i 110 å så gasar vi upp i 150 då slår min farthållare av. På andra bilar så brukar det bara gå tillbaka till den hastighet som var inställt när man släpper av på gasen.
Kia ceed sw crdi -09b

6
Min farthållare fungerar kanon!! Jag menar det är ju inte så ofta jag kör runt på motorvägen och ligger å tutar var minut :lol: Men det kan hända ibland när någon vinglar lite när man ska göra en omkörning

Gasar jag upp tror jag inte den går tillbaka till senast valda hastighet!! Skall den göra det?
Kia Cee´d SW 1,6 CRDi automat 2013 : Dark Gun Metal Metallic eberspächer & perma5

7
Jag har märkt att om man går upp en 20-30 kmhöver den inställda hastigheten så stängs farthållaren av och återgår ej själv till vald hastighet när man släpper gasen. Men ökar man hastigheten mindre än så, så återgår den normalt..

10
Nej. Det verkar som om den koplas ur om man ökar hastigheten med mer än 25 kmh över inställd hastighet.

Jag testade runt lite igår och provade även detta med tutan. Min kopplar inte ut. Det kan ju vara så illa att du har ett glapp i kopplingarna vilket ofrivilligt kopplar ur farthållaren när du tutar. För min gör det inte. Irriterade nog halva varaslätten igår.