Annons

Re: Svart linje vid helljus

31
Hedis skrev:
Chuckbuck skrev:Japp. Gjorde som Hedis föreslår och bad Hedin bil i Segeltorp kalibrera. De vägrade! De får inte betalt av Kia för att göra det och vill inte stå för det själva för att försöka göra kunden nöjd. Bilen kostar 400kkr men de kan inte kosta på kunden en kvarts arbete. Undvik Hedin bil i Segeltorp, Huddinge till varje pris är mitt omdöme.
De ska ju göra en leveranskontroll av bilen, och där ska ju ljusjustering ingå. Låter som riktigt uselt bemötande. Man hör sällan bra om Hedin bil.
De går att justera själv också, jag fick vara med och se när dom gjorde jobbet på min bil, men de krävs ju en ljusbox då.

Hoppas du kan få till ljusbilden oavsett verkstad.
Klart du kan justera själv men då kommer ljusbilden gå tillbaka till vad det var innan för att man måste gå in med kias dator och kalibrera/nolla. Om din verkstad inte gjorde det så har du fel ljusbild igen
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15
Annons

32
FilipLyxell skrev:
Hedis skrev:
Chuckbuck skrev:Japp. Gjorde som Hedis föreslår och bad Hedin bil i Segeltorp kalibrera. De vägrade! De får inte betalt av Kia för att göra det och vill inte stå för det själva för att försöka göra kunden nöjd. Bilen kostar 400kkr men de kan inte kosta på kunden en kvarts arbete. Undvik Hedin bil i Segeltorp, Huddinge till varje pris är mitt omdöme.
De ska ju göra en leveranskontroll av bilen, och där ska ju ljusjustering ingå. Låter som riktigt uselt bemötande. Man hör sällan bra om Hedin bil.
De går att justera själv också, jag fick vara med och se när dom gjorde jobbet på min bil, men de krävs ju en ljusbox då.

Hoppas du kan få till ljusbilden oavsett verkstad.
Klart du kan justera själv men då kommer ljusbilden gå tillbaka till vad det var innan för att man måste gå in med kias dator och kalibrera/nolla. Om din verkstad inte gjorde det så har du fel ljusbild igen
Dom gjorde kalibrering och såg över hela bilens system när den ändå var inne. Var killen som sa att de gick att göra så.

33
Återupplivar en gammal tråd för andra som kan ha liknande problem.

Jag hade själv detta problem och efter lite tester kom jag fram till följande:
Min bil är sänkt med HK-fjädrar som sänker bilen ca 30 mm. Detta gör att stagen till nivåregleringen blir för långa. Resultatet blir att bilen tror att man har lastat tungt i bagaget och därför vinklar ner halvljuset.

Helljuset påverkas däremot inte av nivåregleringen, så det behåller sin korrekta höjd.

Detta skapar den så kallade ”svarta linjen” eftersom LED-belysningen på Kia Optima har två separata projektorer – en för halvljus och en för helljus.

Lösningen
Köpte två vinkellänkar från Biltema (storlek M5) och en gängstång M5.
Tog av pinnen som går mellan armen från nivåregleringen och länkarmen och mätte längden (bör vara ca 60 mm från mittpunkt till mittpunkt ände till ände).
Mätte ut på gängstången ca 30 mm vilket var perfekt höjd just för min bil, kan vara annorlunda så behåll mer längd och justera efter behov.
Målet är att den nya, hemgjorda armen ska vara 30mm kortare än original och kunna justeras upp till 60mm igen om man vill byta till original höjd i framtiden en gängstång som är 30mm lång ger en minsta höjd 30mm och går att justera om man skruvar vinkellänkerna i bägge änden, en mutter var för att "låsa" fast dom är också värt att ha!

OBS!
Detta fungerar endast på bilar som är sänkta.
Om bilen har originalhöjd behövs istället en kalibrering av nivåregleringen, vilket kan göras hos Kia eller via ett OBD-verktyg med den funktionen.