Annons

Re: Nyinköpt: Kia Cee´d 1,6 CRDI ECO SW Komfort -11 många fr

21
Peter skrev:Japp, fast vet inte om det heter exakt så på Kian.
Edit: Jo, det heter HAC på Kian också.
r_o_n skrev:Är ytterst tacksam för alla svar. Har läst noga, tack för det. :)

En fråga till:
Är Ceed SW utrustad med HAC (Hill Assist Control)? Tycker att jag läst det lite runt, men hittar inget i specifikationen.
Tackar för det. :)

Det var ju bra.....eller inte. Har två tonåringar som bägge håller på att ta körkort. "Start i backe" blir ju enklare, men när de kommer till uppkörningen så rullar de väl baklänges. :)

Är den urkopplingsbar?
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic
Annons

22
Det har jag däremot ingen aning om =)

/Peter
r_o_n skrev:
Peter skrev:Japp, fast vet inte om det heter exakt så på Kian.
Edit: Jo, det heter HAC på Kian också.
r_o_n skrev:Är ytterst tacksam för alla svar. Har läst noga, tack för det. :)

En fråga till:
Är Ceed SW utrustad med HAC (Hill Assist Control)? Tycker att jag läst det lite runt, men hittar inget i specifikationen.
Tackar för det. :)

Det var ju bra.....eller inte. Har två tonåringar som bägge håller på att ta körkort. "Start i backe" blir ju enklare, men när de kommer till uppkörningen så rullar de väl baklänges. :)

Är den urkopplingsbar?
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com

23
Marcus_Turbo skrev:Det att bilen startar efter en stund igen har med klimatanläggningen att göra som jag läst mig till, just för att hålla tempen inne i bilen inom en viss gräns eller något :P.

Sen R_o_n, man kan ju göra som du skrev, byta förare undertiden bilen står i detta läge, för händer ju inget om den startar igen ändå, om du förstår hur jag menar :) ingen växel i ju! Det intressanta hade ju varit om man lagt i växel då utan att använda kopplingen, ifall där är en spärr då som göra att den inte självstartar igen :?. Någon som vill göra ett försök? :lol: haha. Nej gör inte det :roll:.

Bilen går aldrig igång om bältet inte är i. Så du kan vara ute från bilen hur länge som helst utan den går igång.

HAC tycker jag är en nackdel när man skall lära sina barn att köra bil. Funktionen är underbar men jag tycker nog man bör lära sig utan den först. Nu funkar den ju som så att bilen hålls fast i 2-3 sekunder sedan rullar man bakåt.

På Volvo kan man på vissa bilar koppla bort funktionen med ett knapptryck. Finns det på KIA?
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2010 PEWTER BEIGE

25
En fråga till. Har haft problem med att få i bränsle när man tankar, speciellt de sista 12 liter som tanken rymmer. För mig är tankvolym det som ska gå i när man tankar så snack om att man ska ha en tom "buffert" är en undanflykt för att inte Kia lyckats göra ett rakt rör. :)

Så är det lättare att tanka fullt på en SW än det är på en Ceed CRDi?
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.

27
JohanL skrev:Angående HAC så kopplar man ur denna om man kopplar ur antisladdsystemet. Om man ska öva med sina barn så kan man ju koppla ur den i samband med start i backe för att sedan koppla i den när man kommit iväg.
Tackar, ett svar som är hur bra som helst. :)

28
Slog på bilens registreringsnummer. Såg att bilen jag trodde var årsmodell -11 har produktionsår 2010 och räkans som årsmodell 2010 uttagen i augusti av bilfirman.
Denna firma säger att ordinarie är runt 206000 kr och de säljer för 189500 kr.

Är detta något man bör påpeka gällande årsmodell? Iofs frågade jag aldrig på förman, förutsatte att de i slutet på mars inte säljer en årsm. -10 från augusti 2010.

Lite intressant är det om man ser i framtiden. När jag en gång byter in denna kommer det hatt heta att bilen är från augusti 2010 och värdering utgår från denna månad? Eller det pris som bilen står på i nypris är 206 000 kr. då i augusti 2010 så rabatten(?) på ca. 17 000 kr. kompenserar att den faktiskt är 7 månader gammal?

29
r_o_n skrev:Slog på bilens registreringsnummer. Såg att bilen jag trodde var årsmodell -11 har produktionsår 2010 och räkans som årsmodell 2010 uttagen i augusti av bilfirman.
Denna firma säger att ordinarie är runt 206000 kr och de säljer för 189500 kr.

Är detta något man bör påpeka gällande årsmodell? Iofs frågade jag aldrig på förman, förutsatte att de i slutet på mars inte säljer en årsm. -10 från augusti 2010.

Lite intressant är det om man ser i framtiden. När jag en gång byter in denna kommer det hatt heta att bilen är från augusti 2010 och värdering utgår från denna månad? Eller det pris som bilen står på i nypris är 206 000 kr. då i augusti 2010 så rabatten(?) på ca. 17 000 kr. kompenserar att den faktiskt är 7 månader gammal?
När jag diskuterade tillverkningsår med säljaren på Hedin Bil så sa han att köper jag bil i början av året (jan-mars) så är den med största sannolikhet tillverkad i slutet av -10, dock -11 årsmodell.
Rätta mig om jag har fel men normalt brukar väl modellåren börja någon gång runt september.
Är den redan tagen i trafik enligt VV?
2011 Kia Cee'd SW 1.6 CRDI Komfort, Piston Grey, 128 hk