Annons

Re: Varför 17" ?????

11
Bredden har betydelse för friktionen men den påverkar inte nödvändigvis förbrukningen i så stor utsträckning då annat spelar in. Om en ceed med 16"arna nu klarade sig med ett nödrop behöver ju inte en ceed med 17"arna vara mycket törstigare för att halka över sträcket...

Har 17"arna bredare däck original än 16"? Om inte så har det ju ingen med bredden på däcken att göra.
kia optima sw gt line 2017
Annons

12
obetsak skrev:Bredden har betydelse för friktionen men den påverkar inte nödvändigvis förbrukningen i så stor utsträckning då annat spelar in. Om en ceed med 16"arna nu klarade sig med ett nödrop behöver ju inte en ceed med 17"arna vara mycket törstigare för att halka över sträcket...

Har 17"arna bredare däck original än 16"? Om inte så har det ju ingen med bredden på däcken att göra.

17"arna har 225or och 16"arna har 205or så är ju skillnad!
Volvo V60 R-Design D5 ICE White

Kör försiktigt där ute o ge fan i våra vajerräcken ;)

13
Hur är det nu med förbrukning osv med 12-18" till Ceed SW?

Hämtar snart ut en 11 med 16" på som vi tänkte sätta vinterdäck på istället. Sen till våren köpa 17" eller 18". Blir bilen hemskt stötig? Kör 8 mil per dag så både komfort och förbrukning är någorlunda viktigt för oss...
Svartmetallic C'eed SW -11

14
MrsDeer skrev:Hur är det nu med förbrukning osv med 12-18" till Ceed SW?

Hämtar snart ut en 11 med 16" på som vi tänkte sätta vinterdäck på istället. Sen till våren köpa 17" eller 18". Blir bilen hemskt stötig? Kör 8 mil per dag så både komfort och förbrukning är någorlunda viktigt för oss...

själv kör jag på 18" ihop med sänkningssats, stötigt...nej tycker jag inte..Drar den mer Bränsle...nej tycker jag inte (kör min ceed på 0.42 då är den ändå ecu programmerad ...Bullrigare..nej tycker jag inte med tanke på att det inte finns isolering i tex dörrar mm (inte så svårt att få den tystare om man vill)

16
MrsDeer skrev:225/40 18", riskerar man blästring med den dimensionen? Jag har en 11' SW.

Allt är ju relativt. men jag kör med 225/40-18" och har inte upptäckt någon blästring :)
Volvo V60 R-Design D5 ICE White

Kör försiktigt där ute o ge fan i våra vajerräcken ;)

18
pope skrev:Varför ser man så många som köpt nya stora fälgar men har rostiga skivor och bromsok?
Menar du att bromsoken och skivorna inte är rostiga om man inte har stor fälgar?
Skivorna får vanligvis en rostbeläggning när man tvättat bilen om den stått ett tag och det är inte mycket att göra åt annat än att bromsa.

Det är lite mer jobb att fixa till bromsoken är att byta fälgar och beroende av fälg ser man ändå inte hur de ser ut.

19
Tycker inte 17" eller större ser specielt snyggt ut på Kian. De flesta premium mäken som Merca Volvo Audi BMW har designat bilen för se snygga ut med stora fälgar, de har dessutom många egna snygga fälgar att välja till.

På KIA ser det bara på klistrat ut. Skall naturligtvis inte klaga då jag frivillgt har köpt min Korenska lågbudget bil. Men att hålla på sminka den för att den skall se dyr ut är bara löjligt.
[i][b][color=#008000]eco [/color][color=#404040]ceed sw -10:a[/color][/b][/i]

20
RobinSW skrev:Tycker inte 17" eller större ser specielt snyggt ut på Kian. De flesta premium mäken som Merca Volvo Audi BMW har designat bilen för se snygga ut med stora fälgar, de har dessutom många egna snygga fälgar att välja till.

På KIA ser det bara på klistrat ut. Skall naturligtvis inte klaga då jag frivillgt har köpt min Korenska lågbudget bil. Men att hålla på sminka den för att den skall se dyr ut är bara löjligt.
Säger inte att du har fel men håller inte alls med dig :)

Vad har det egentligen för betydelse vad biltillverkaren har för modellprogram på fälgarna? Finns ju trots allt massa fälgtillverkare som förmodligen tillverkar märkesfälgarna också och som har fälgar till alla bilar. Det är dock lite jobb att hitta ett par som passar ihop med bilen (oavsett vilken bil man har)

Jag tror heller inte så många köper större fälgar för att bilen ska se dyrare ut utan för att de tycker den ser snyggare ut. Sedan är det väl tur att inte alla tycker lika för då hade ju alla haft samma fälgar och hur tråkigt hade inte det varit.