Annons

Re: Hur själv avgöra om den elektriska extravärmen fungerar?

11
Bra verkningsgrad är inte alltid bra, om man inte belastar motorn blir den nästan aldrig varm. Se denna tråd:

http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php? ... start#p292

Men jag tycker att extravärmen i inblåset mot framrutan ger effekt, resten av bilen kan det vara problem med när det är kallt och folk sitter och transpirerar och andas ut fuktig luft. Jag brukar säga åt passagerarna att hålla andan :D
Annons

12
Hur naiv är jag? :)
Trodde extravärmen skulle ge riktig v ä r m e .

Det fungerar iaf i min bil. Fick en förklaring att den ger ca. 5-6 grader. Så det är klart, när det är 20 minus ute och den ger 5 plusgrader så är det ju väldigt varm luft som kommer, jämförelsevis.

Riktigt löjligt, det här med "extravärme"...
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

13
Ja poängen är nog att hålla rutorna isfria - en defroster helt enkelt. Att ge "riktig" direktvärme skulle kräva rejäla effektuttag och lastbilsbatterier. Låt säga att du vill ha motsvarande en kupévärmare, en effekt på 1400 watt. Med 12-volts spänning ger det väl en strömstyrka på c:a 117 ampere... Elektrisk motor/kupévärmare eller en Eberspächer är nog enda lösningen för den som vill ha en snabbt uppvärmd/förvärmd bil med en modern/effektiv dieselmotor, oavsett märke. Å andra sidan kunde man slänga in ett 120Ah batteri i bagaget och kunna köra en 1400 W kupéfläkt i en hel timme (60 Ah-batteri borde räcka en halvtimme) via en spänningsomvandlare (förluster oräknade). Men då ska man inte ha ett startbatteri utan ett batteri som klarar rejäla och kontinuerliga urladdningar. Lite intressant idé när jag tänker efter - måste testas ;-)

Tillägg: Hmm... och solpaneler på taket för att ladda batteriet på parkeringen. Kanske små vindkraftverk bestående av dolda propellrar bakom grillen för laddning under färd. Ett litet kärnkraftverk i förvaringsfacken i bagaget eller ett...