Annons

Vibrationer vid gaspådrag!!

1
Är det nån som har haft problem med att det blir vibrationer i bilen vid gaspådrag?
Har haft detta problem sen jag tog ut den i slutet på juni. Var iväg till ÅF när bilen gått bara 40 mil och hade en mek. med för att han skulle få känna. Tror ni att det var något då? Nää! Var tillbaka efter ungefär en vecka och beställde tid och först igår så var den inne på verkstad. Tror ni att de fick fram nåt då? Nix, inte nånting. Men en mek följde med på en sväng efter besöket och då fick jag fram det och han blev riktigt förvånad, hade aldrig kännt nåt liknande.
Det skakar eller rister i hela bilen när man drar, speciellt på treans växel. Han trodde att det kanske kan va nån motorkudde som inte hänger med riktigt. Jag tror nog mer på nåt i drivlinan.
Har kommit fram till att bilen behöver ha gått ett ganska bra tag och fått bli ordentligt varm.
Så ny tid bokad i slutet på augusti! Och nu får de nog ta och behålla bilen tills de hittar vad felet är annars vete f..n vad man ska göra, känns ju inge kul när man för första gången köpt en ny bil och så känns det som man har köpt nåt begagnat skrot... :?
Dessutom så känns det som att bromsskivorna redan har blivit skeva, har börjat å få vibrationer i bilen vid inbromsning. Bilen har i dagsläget gått 450 mil!!! och redan skeva bromsskivor. :thumbdown: börjar känna att man ångrar sig att man köpte en ny Kia istället för en beg. Passat som det var tänkt... fast då hade man ju fått stå för kostnaderna själv om det blitt nåt fel på grejorna...
Cee´d 1,6 CRDI ECO SW Komfort 2011 Vit pärla...
Annons

Re: Vibrationer vid gaspådrag!!

2
Nu har bilen varit inne igen och de ska byta höger drivaxel, bara å hoppas att det är den som det beror på.
Skulle väl ta 14 dagar innan de kunde ta in den igen. Är inge kul att man ska behöva vänta såpass länge på såna här saker. Är ju ändå nåt som man känner att bilen inte mår jättebra av att köras omkring med. Sliter ju på annat också när det vibrerar. Och dessutom när det är garantigrejor på en ny bil!
Jag får väl återkomma när drivaxeln är bytt och tala om hur det gått. :?
Cee´d 1,6 CRDI ECO SW Komfort 2011 Vit pärla...

Re: Vibrationer vid gaspådrag!!

3
Jag har samma problem på min Ceed 1,6 SW Komfort . Bilen levererads 2011-06-30 och har nu gått 600 mil men problemet upptäckte jag direkt vi leverans . Den vibrerar vid gaspådrag och skakar som om et hjul inte är runt.
Bilen har varit inne på verkstad i 2 veckor nu och senast jag provkörde den var den sämre än när jag lämnade in den.
Vekstaden säger att man mätt in alla bromsskivor och hjulnav, byte båda divaxlar, svänghjul, koppling och tryckplatta men inget har hjälpt.

Re: Vibrationer vid gaspådrag!!

4
Hua, det lät inge bra alls det där... Vart har du haft den inlämnad? Är det första gången den är inne eller har de haft den "bara" de två veckorna?
Själv har jag fortfarande inte fått reda på när bilen ska in igen, de skulle höra av sig när de fått drivaxeln. Jag tänker då inte låta dem få mer än högst ett par gånger på sig att fixa till den, för då tänker jag försöka att häva köpet.
Jag har för första gången i mitt liv köpt en ny bil, men som jag skrev tidigare så har glädjen över att ha en ny bil inte direkt funnits pga problemen med bilen...
Den som lever får se!
Cee´d 1,6 CRDI ECO SW Komfort 2011 Vit pärla...

Re: Vibrationer vid gaspådrag!!

5
Jag har varit inne ett par gånger tidigare där man testat med byte av hjul och fälgar men det hjälpte inte och därefter tog dom in bilen för ett grundligare felsökning. Bilen är hos Windals i Västerås och jag måste säga att dom verkligen har ställt upp och tagit problemet på allvar. Det har inte heller varit några problem med ersättnigsbil under tiden så jag hoppas bara på att det ska lösa sig.

Re: Vibrationer vid gaspådrag!!

6
Det låter skönt att du känner att de bryr sig och att du får hjälp. Kan inte riktigt känna det samma. Har väntat i två veckor på att de ska höra av sig när de fått drivaxeln så jag var in till dem igår och fråga om nåt var på gång, men de sa att det tydligen inte fanns nån i Sverige men i nästa mening så sa de att de också hade nån ny kille som skötte beställningar av delar. Så det känns som att de har missat att beställa för de sa också att de hade lade om beställningen medans jag var där... :crazy: Den som lever får se när man får in bilen igen.
Tala gärna om när du vet nåt mer om din bil, kan ju vara till hjälp för min bilfirma om de behöver att få lite tips hur de ska gå tillväga med min bil. :thumbup:
Cee´d 1,6 CRDI ECO SW Komfort 2011 Vit pärla...

Re: Vibrationer vid gaspådrag!!

7
Idag 3/10 så ringde de från verkstan att drivaxeln kommit... Det tog "bara" en dryg månad att få fram den. Ska man tycka att det är ok eller vad tycker ni? Fick ett samtal för en vecka sen att den var restad innan dess har jag inte hört nåt ifrån dem.
Hur har det gått för dig Roine med din bil? Är riktigt nyfiken!!
Cee´d 1,6 CRDI ECO SW Komfort 2011 Vit pärla...

Re: Vibrationer vid gaspådrag!!

8
Det går inge bra för mig... :(
Hade in bilen idag för att byta drivaxel. Lämnade den vid 06,30 och hörde inget på hela dan, så jag ringde vid 15,30 för å höra vad som sker. Vi gör inget åt din bil idag, vi fick fel drivaxel! Det visar sig att det finns 3 st olika drivaxlar beroende på tillverkningsdag. Sen visar det sig att den drivaxeln som sitter på bilen troligtvis inte ska sitta på min bil eftersom numret på den var monterad på bilar tillverkade fram till 08-2010 och min bil är tillverkad 02-2011.
Den som jag ska ha finns inte i Sverige så det är bara att fortsätta vänta med det undantaget att jag vägrade att ta ut min bil. Till slut fick jag en lånebil, men det var inte utan diskussion... Börjar att tröttna ordentligt på detta nu!! :x
Cee´d 1,6 CRDI ECO SW Komfort 2011 Vit pärla...

Re: Vibrationer vid gaspådrag!!

9
Huken skrev:Det går inge bra för mig... :(
Hade in bilen idag för att byta drivaxel. Lämnade den vid 06,30 och hörde inget på hela dan, så jag ringde vid 15,30 för å höra vad som sker. Vi gör inget åt din bil idag, vi fick fel drivaxel! Det visar sig att det finns 3 st olika drivaxlar beroende på tillverkningsdag. Sen visar det sig att den drivaxeln som sitter på bilen troligtvis inte ska sitta på min bil eftersom numret på den var monterad på bilar tillverkade fram till 08-2010 och min bil är tillverkad 02-2011.
Den som jag ska ha finns inte i Sverige så det är bara att fortsätta vänta med det undantaget att jag vägrade att ta ut min bil. Till slut fick jag en lånebil, men det var inte utan diskussion... Börjar att tröttna ordentligt på detta nu!! :x
Vad tråkigt. Denna typ av fel på en helt ny bil.
Verkar ju nästa helt otroligt att de lyckats montera fel drivaxel på fabriken. Man undrar ju hur det står till med kvalitetssäkringen på fabriken i Zilina.

Ge inte upp, utan ligg på ÅF. Skadar kanske inte att försöka ta kontakt med KIA centralt, även om sannolikheten att de skulle svara sannolikt är minimal.
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2011 KOMFORT

Re: Vibrationer vid gaspådrag!!

10
Man tror faktiskt inte att det är sant att ett modernt bilföretag ska kunna göra såna fel, men man slutar aldrig att förvånas...
Det blev allt fart på ÅF igår när jag fick mitt lilla utbrott, så de ska tydligen gå upp lite i hierarkin och ta kontakt med nån som sitter på nån hög chefspost eftersom ÅF inte får nån respons från supporten på KIA. :clap:
Cee´d 1,6 CRDI ECO SW Komfort 2011 Vit pärla...
Skriv svar

Återgå till "Problem"