Annons

Erfarenheter V Tech eller Rica tuning(sk chipning)?

1
Är intresserad av lite mer knuff i Ceeden nu när den har börjat rulla lite mer och längre sträckor.

Ful-boxar från KCR, promotech, och div andra mer eller mindre seriösa firmor (listan är lång) är inget för mig, jag vill ha ett seriöst trim, en riktigt programvara och inte nåt som bara lurar vissa signaler till bilen...

De som ligger inom räckhåll för mig är V-Tech och Rica, två stora välkända aktörer som har gott renomé, båda mkt populära till BMW bl.a.

Till 90hk crdi erbjuder V-tech med RTS enhet ett program som ger 135hk/320nm (jmf 90hk/235nm original) RTS enheten är samma princip som BSR har PPC, man läser själv in och ut trimmet. V-tech erbjuder även ofta flera olika mappar med i priset som man kan byta mellan.

Rica ger 115-120hk/290nm. Rica kan dock till Cee'd inte erbjuda någon RTS eller liknande, således måste programmet laddas i och ur hos dom, av ÅF eller av deras "resande". Detta gör det ju lite krångligare inför service och dylikt dock så upplever jag Rica som lite mer erfarna och kanske lite mer seriösa. Något som jag inte har några som helst belägg för, jag har aldrig varit i kontakt med V-Tech, men känslan bara.

Till sak är om någon, oavsett motor, har program från någon av dessa aktörer eller från någon annan som säljer ett riktigt trim och inte boxar?
Annons

Re: Erfarenheter V Tech eller Rica tuning(sk chipning)?

2
Nu skriver du ju inte vilken motor du har. Men jag har för mig att 90hk motorn aldrig importerades till Sverige, mest på grund av att den inte gick att använda tillsammans med farthållare !?!.

Så Rica chippet känns ju rätt meningslöst i och med att motorn orginal ger 116.

Jag tycker en fråga är att om 20 hk är värt pengarna samt att garantin springer ut genom dörren. Kia är ju ett märke som till stor del har sin garanti som säljargument.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

3
JohanL skrev:Nu skriver du ju inte vilken motor du har. Men jag har för mig att 90hk motorn aldrig importerades till Sverige, mest på grund av att den inte gick att använda tillsammans med farthållare !?!.

Så Rica chippet känns ju rätt meningslöst i och med att motorn orginal ger 116.

Jag tycker en fråga är att om 20 hk är värt pengarna samt att garantin springer ut genom dörren. Kia är ju ett märke som till stor del har sin garanti som säljargument.
Jag gissar att det kanske handlar mer om att man vill göra något för att det går i det här fallet? Det är väl jämförbart med entusiaster som överklockar sina datorer. Skillnaden mellan en Intel quadcore 1.8ghz i original och en klockad 1.98ghz är så marginell att det i dagligt användande inte syns. Ändå finns det folk som sitter och pillar minutiöst för att hitta bästa balansen mellan prestanda och värmeutveckling. Är det inte lite så med biltrim också?

Jag förstår inte grejen alls, men jag är definitivt inte målgruppen/intressegruppen för sånt heller. För mig kan den typen av ingrepp bara vara dåligt i det långa loppet. JohanL nämner garantin och jag kan bara hålla med. Nu vet jag att trådskaparen inte frågade om just det, men är det verkligen värt de få extra hästkrafterna det eventuellt ger?

4
Sen om man pratar med sina återförsäljare så kan de flesta tänka sig uppdatera 2010 års modell till 128hk på verkstaden (2011 års komfort-paket motor), men med annulerade garantier. Ett alternativ om man nu verkligen vill ha trimmet och är villig att strunta i garantierna. Då får man ju den perfekta chippningen med Kias egna program.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

5
Nu tog det en halv evighet att få fram svaraknappen...

Men nu så... Det var lite otydligt, men det är 90hk jag har, och den har sålts i Sverige, det var det som gällde som miljöbil innan 2010. Att det är 90hk istället för 115 beror på just att det är miljöbil, att farthållare inte fås från fabrik likaså, då klarar den inte gränserna enligt EU-körcykeln. Det går dock att eftermontera original så det är inga konstigheter där. I stort är det samma motor vi pratar om.

Huruvida det är klokt eller inte att chipa, kan man ju sia om i all oändlighet, upptäcks det så ryker garantierna, det är så klart surt om det behöver nyttjas... Bilen har ju dock över tre år på nacken, det är dessutom ingen garagefirma utan de är ofta aktiva i originalprogrameringar hos biltillverkare. Kunskapen finns.

Jag tror inte KIA erbjuder nåt "i huset trim" så har jag fått för mig. (som volvo har Polestar t.ex.). Att säga att Kia har den perfekta optimeringen är lite halvsanning, biltillverkare optimerar bilen för att den ska passa så många marknader som möjligt och ha vissa utsläpp under vissa förutsättningar. som bekant är skatteregler olika i olika länder. Effektuttag beskattas olika och volym olika. I t.ex. Volvos fall är det ju inte så att Volvo saknar kunskapen att plocka ut mer effekt ur 2,4d som är samma spis som D5. 163hk är dock en skattegräns i t.ex. Norge. Över det ökar det markant. 2,4d och D5 skiljer 80k NOK på vissa bilar. Skillnaden är en programvara mellan de bilarna.

Åter till tråden - erfarenheter.?