Annons

Klonkande ljud från växellådan

1
Jag har sedan ett tag tillbaka fått ett klonkande ljud från växellådan (tror det kommer därifrån i alla fall).

Det hörs enbart när bilen är ordentligt varmkörd så man måstwe ha kört över 5 mil innan ljudet framkommer. Men därefter så klonkar det till varje gång man trycker ner kopplingen eller byter växel. Ungefär samma ljud framkommer även när man kör på treans växel på för låga varvtal så att bilen så att säga hostar sig framåt.

Jag vet med mig att jag är väldigt känsligt för missljud så det är inte säkert att så många hört det. Men min fråga är om någon annan har nått liknande, för om det är på flera bilar så kanske det inte är så mycket att bry sig om.
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010
Annons

Re: Klonkande ljud från växellådan

5
Upplever precis samma "klonkande" som du beskriver vid växlande vid låga varvtal (dvs vid det varvtal växelindikatorn tycker att man skall växla). Framförallt vid växlingar mellan 1-2-3:an.
Bedömmer att detta ljud uppkom när bilen gått ca 1000 mil, bilen har nu gått 5100 mil.

Upplever också "klonkandet" som störande. Även passagerare som åker i bilen brukar reagera på detta "klonkande".
KIA CEE´D SW 1,6 CRDI 2011 KOMFORT

6
Mycket intressant Backis. I och med att vi har motsvrande bilar så verkar det vara ett modellrelaterat fel.

Nu känner jag dock att jag tjatat nog på min verkstad angående knarr och gnissel i inredningen så jag känner inte att ajg ska ta kontakt med dem på ett tag angående detta. Kanske någon annan på forumet kan ta vägen förbi sin verkstad och kollar upp vad det beror på och om det är något man bör fixa. Kan vara en bra fråga till Kia på Mantorp för er som har lyxen att kunna deltaga..
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

8
kört ca 800 mil med kärran nu!!
har först nu hört dovt duns mellan växlarna efter någon mils körning!!
ska ta upp det vid första service i höst

detta kan nog vara en grej som alla ceed"s drabbas av!!
tänker ej acceptera ljudet
Kia Cee´d SW 1,6 CRDi automat 2013 : Dark Gun Metal Metallic eberspächer & perma5

9
Jag har också detta klonkandet från ´växellådan´(tror snarare att det är slutväxeln)... började redan vid 240 mil.. sen dess är det bara värre. Varje gång bilen rullar och man vill lägga in en växel... klonk, klonk. Varje gång man är det minsta lilla ovarsam med kopplingen, klonk, klonk. Och dessutom låter det från differentialen, nån typ av malande/skrapande missljud när man varken ger gas eller motorbromsar... typ som från gamla lastbilar.
Bilen ska snart in på verkstad... jag accepterar INGA missljud från en växellåda som är 5 månader gammal. Tur att man har 7 år på sig att få rätsida på saken :)