Annons
Annons

Re: Bromsrör Sportage -00

2
Hej du.

Bromsrör är bromsrör oavsett bilmärke.
Byt rör och lufta, enkelt sagt.

Är det nåt speciellt du undrar över, just kring detta rör?
Är det ett på bakaxeln, eller det längsgående?

ang ABS kransarna.

Är det taggar borta? =byt.
Är dom bara gravrostiga kan du försiktigt putsa upp dom. Det kan funka.

Jag har inte bytt sådana på Kian, men jag har bytt på min svärmors Hyundai Elantra -99.
Gamla ringen knackade jag bort och skrapade noga rent spåret.
Den nya ringen värmde jag med en varmluftpistol så den expanderade något, och sen knackade jag dit den försiktigt.
På Hyundaien satt iofs ringen på drivaxeln.

På en Sportage tom årsmod 2002 sitter den på själva hjulnavet. (drivaxeln snurrar ju inte utan 4wd inkopplad)

Jag tittade på mina gamla lösa styrspindlar, och ABSringarna ser helt klart utbytbara ut,

Men frågan är om Kia säljer dom som reservdel. Dom kanske vill sälja ett helt nav.
Dessutom kan det vara lite marigt att få ut yttre hjullagerbanorna utan repor och slagmärken ur dina gamla nav, för själva hjullagret ingår säkert inte i det nya navet.

Fråga naturligtvis först om det finns ringar, eller vad det kostar med nya nav.

Om det blir för dyrt,rekomenderar jag att du köper kompletta styrspindlar på en skrot, och bara flyttar över själva naven (inkl hjullager) till din bil.
Ganska enkelt, och du behöver inte släppa på styrstag och dyl, och rubbar därmed ingen framvagnsinställning.

Jag köpte "nya" till min, för att få de vakuumstyrda frihjulsnaven i stället för gamla halvautomatiska.
Det kostade (kompletta med frihjulsnav) 2400kr inkl frakt för 2st. (från en bilskrot givetvis)
Du behöver ju inte frihjulsnaven, och då blir de ju billigare.

Sök på den här sajten:

http://www.bildelsbasen.se/?link=search ... vc1=156&vc

Micke.
PS. mina styrspindlar är inte till salu. Men två drivaxlar kanske...
Jag har inte rört en Kia Sportage -95 till -02 på mycket länge.
Jag minns mycket, men inte allt.

Re: Bromsrör Sportage -00

3
Tack Micke. Har samma problem trots byta av kransar och sensorer. Kan det vara så att systemet påverkas genom att bromsrören läcker där bak? Har lokaliserat läckan till höger bak och det är givetvis under bränsletanken. Några tips på hur man monterar bort den för att komma åt bromsröret ?

Tack så jätte mycket för hjälpen hitintills. Har verkligen hjälpt !

/ Magnus
KIA Sportage -00
WARN Manual Hubs, Manuell växellåda, Bensin

Re: Bromsrör Sportage -00

4
Tja.

Har du kollat upp eller bytt den bakre ABS sensorn? (det är bara en)
Den sitter uppe på bakaxeln. Kransen till den sensorn sitter inne i själva bakaxeln och kan inte bytas.
Sensorn (som är en magnet) KAN ha samlat på sig metallspån och därför inte fungerar normalt.


Bromsröret till bakaxeln är ett och samma rör från ABS enheten till bromsslangen.
Det är bara ett enda rör till bakhjulen, och det löper mycket riktigt, förbi mellan tanken och ramen.
Det sitter ett T-rör uppe på bakaxeln (efter slangen) som delar upp oljetrycket, i ett rör till höger, och ett till vänster hjul. Om du har läck till just höger bakhjul, så måste det vara det på bakaxeln, efter T-röret.

Alltså har du troligen läck på det längsgående röret, (till båda bakhjulen)

Det är kanske 3cm springa mellan tanken och ramen, så det är trångt, men du behöver inte ta ner tanken.
Det går att trä i det nya röret i rörfästerna ändå.
Även bränslerören går där. Var försiktig med dom.

Jag tror (OBS "tror") inte att det ska påverka ABS systemet med läck på rören, så länge det finns bromsvätska.
Möjligen skulle en stor tryckskillnad mellan kretarna göra det, men det skulle innebära att bromsröret läcker ganska mycket. DVS att pedalen skulle sjunka när du håller broms.

Du måste ju fixa bromsrören ändå, så vänta med ABS problemet tills du har fixat röret.
Kvarstår problemet med täta rör så vet du...

Jag litar på att du inte kör bilen i trafik, med taskiga bromsrör, för din, och alla andra trafikanters skull.

Lycka till.
Micke.
Jag har inte rört en Kia Sportage -95 till -02 på mycket länge.
Jag minns mycket, men inte allt.
Skriv svar

Återgå till "Generella diskussioner"