Annons

När design går före funktion

1
Har nu kört min Kia Venga ett antal månader på både sommar och vinterväg och konstaterar, bilmodellen bör inte finnas i Scandinavien. Bilen är byggd att rulla på fina asfaltsväger på kontinenten. KIA motors katigoriserar bilen som en MPV dvs en Multi Purpose Vehicle. Fel, den bör absolut inte köras på grusvägar.
På grund av designe fel är bilen själv förstörande. Däcken river med grus och sten som fastnar i dom radiala v-grooves, lossnar och hamrar på underrede och utsidan på bakre delen av bilen. Bakre stänkskydd var borta ganska fort (hård plast). Efter någon vecka byte jag själv ut dom främre stänkskydden till större i gummi material.
Hösten 2010 blev bilen inkallad för omlackering p.g.a. perforerad lack. Då konstaterades att lackskicktet från fabrik var för tunt,,,? Kanske lacken har klarat sig något längre med den stipulerade tjokleken 120my vad vet jag. Vidare känns bilen ostabil på vinter väg den har tendens att komma med bakänden först i kurvorna, inte så trevligt. Någon MPV är det inte. Vem aktoriserar den saken?
En annan sak är att vindrutetorkanas infästning som ligger i en en "grop" tillsammans med luftintaget. Ett rent helvete att hålla rent vid minsta snöväder. I Norra Sverige har modellen i alla fall inget att göra. Nu kan man tro att jag far fram som en fart dåre. Knappast möjligt, över 50 km måste man ha hörselskydd Mer finns att säga och den här gökungen, skall återkommer om det.
Annons

Re: När design går före funktion

2
Låter som en ganska jobbig bil faktiskt. Hoppas verkligen jag inte behöver uppleva dessa saker med min.
Lider med dig.

välkommen hit ska du vara :)

mvh Morgan_
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Cassa White
Har du frågor/problem med ditt konto på forumet eller liknande.
Maila då till Info@kiacarclub.se

Re: När design går före funktion

3
Den delar ju chassi med både Hyundai i20 och Kia Soul så det är nog inte omöjligt att det finns liknande uppleveser med i alla fall i20n.

Peter


_Morgan_ skrev:Låter som en ganska jobbig bil faktiskt. Hoppas verkligen jag inte behöver uppleva dessa saker med min.
Lider med dig.

välkommen hit ska du vara :)

mvh Morgan_
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com

Re: När design går före funktion

4
Har en på jobbet som kör en i20 (tror jag det är).
Ska kolla upp detta på Måndag och se om det så.
Återkommer med vidare info.

Mvh Morgan_
Kia Cee´d 1,6 Ex Crdi Sport Komfort 2010 116 hk Cassa White
Har du frågor/problem med ditt konto på forumet eller liknande.
Maila då till Info@kiacarclub.se

Re: När design går före funktion

5
Köpte en Venga 2010, fick den levererad i Juni månad. Jag påpekade redan då dom små stänkskydden som skulle orsake stensprut. Fick till svar att det inte var några problem. Klagade ytterligare efter ett tag, det hade sprutat sten utefter sidan och vid bakdörrarna "hundben" :lol: som dom kallade det.

Talade med serviceansvarig på Kia och dom kunde inget göra, men dom skulle kunna tänka sig att sätta på större plastskydd vid "hundbenen" och bakdörr. Döm av min förvåning... Ejes bil i åmål satte på större platskydd UTANPÅ alla stenskott.... :clap:

Efter ytterligare ett tag upptäckte jag att bakdörren på höger sida var helt sönderperforerad. Nu har dom lackat om trösklar, Bakdörrar, Hundben... Men några bättre stänkskydd finns inte att uppbringa fast jag har påpekat detta för både Kia och Ejes bil....

Dom borde ta lärdom av hur det varit med Ceed som har haft stora problem med detta.

Undrar hur länge det dröjer innnan den är perforerad igen... Tilläggas ska att jag kör på asfaltsvägar till 95 % av min körning, så det är inte mycket jag kör grusvägar...

Hoppas att Kia tar fram stänksydd som är Bättre omgående.. Det måste bli billigare än att stå för omlackeringar. För övrigt så är det en mycket trevlig bil att äga, billig i drift och god comfort..... :thumbup: .
Skriv svar

Återgå till "Venga"