Annons

Totalskada ceed -10

1
Lite kort om olyckan:
Smackade in i en grävling i ca 70km/h. Då grävlingar är hårda som sten så fick jag lite "kast" och färden slutade mot en trottoarkant och betongsugga. Fronten helt kaputt (plast ju) och dessvärre såg framvagnen illa ut, hjulen stod konstigt.

Igår fick jag domen när jag hälsade på KIA-verkstaden som bilen bärgades till. Bilen skall lösas in på vagnskadegarantin.
Ok, fine då jag har självriskeliminering på 6000:- vid viltskada och vagnskadesjälvrisken är 6250:-. Alltså förutom hyrbilskostnad (25/75%) och besväret så får jag pytsa ut med "otroliga" 250:- i självrisk för att få en ny kärra.

Snackade precis med KIA Försäkring (IF?). Det var inget snack, du får samma kärra fast en -11 hos valfri KIA-återförsäljare (inte så lätt att hitta en ny -10 just nu kanske?), eftersom bilen var bara 10 månader gammal.
Alltså bara att åka och beställa en splitterny kärra med samma spec (komfortpaket, drag etc)

Men sedan kom brasklappen:
Inlösenkillen på försäkringsbolaget sa att jag ev kommer få betala en mellanskillnad för skillnaden mellan en -10 och -11. Och skillnaden skulle vara att -11 hade en ny motor, inget annat. Hur stor mellanskillnaden kunde tänkas vara visste han inte utan det var upp till ÅF.

Vad jag har läst här på forumet så är det ingen ny motor i -11, de har bara vässat programvaran lite och det tänker jag inte betala några större pengar för då jag struntar i vad är det, 13hk?

Försökt leta på nätet för att se om en ÅF verkligen kan motivera detta. Enligt vad jag kan se så är rekommenderat pris för en -11 cee´d sw EX CRDI komfort 201900:-, något jag inte i närheten betalade för -10 med tillbehör.

Så jag avslutar med 2 frågor:
1. Är det rimligt att jag skall betala extra för den "nya" motorn? Vore det nån stor och extra grej (ex kraftigt uppgraderat ljudsystem, navigator standard etc..) så självklart betalar jag gärna.
2. Någon som har det rekommenderade priset för samma bil fast för -10?

Observera att jag inte vill vara småaktig, här får jag en ny bil med 0 mil på mätaren mot mina 1300. Så egentligen har jag inga problem med att jag måste lägga ut ett gäng tusenlappar. Men, rätt ska vara rätt och jag är kund och är försäkringsvillkorerna så att säga skrivna till min fördel så vill jag utnyttja dem.

Och passa er för grävlingar=stora stenar...

Tacksam för svar.

/Robban
Annons

Re: Totalskada ceed -10

3
Jepp, valfri auktoriserad KIA-handlare.

Dock, priset är irrelevant då försäkringsbolaget pyntar direkt till ÅF, dvs "driver", prutning etc är det ingen idé att jag pysslar med, de har redan ett överenskommet pris (Försäkringsbolaget-KIA). Ett gott exempel på detta är gummimattan i skuffen. Den betalar inte försäkringen utan den får jag hämta från plåtverkstaden trots att jag dealade till mig den vid köpet. Dvs, alla lösa extragrejer får jag ta från den kraschade bilen, dragkrok etc som sitter fast täcker försäkringsbolaget.

Så, det enda jag kan få betala mellanskillnad för är som jag förstår det eventuell prisökning mellan en -10 och en -11. Och i princip så specifikationsmässigt så är den enda ändringen att man gått från 115hk till 128hk enligt spec. Men som jag förstått det så är det ingen ny motormodell utan snarare en "fabrikschippning" och det vill jag inte betala många kronor för.

Det är därför jag eftersöker det sk rekommenderade cirkapriser för -10, -11 ligger ju på nätet. Max ska jag ju betala den mellanskillnaden som jag ser det.

Hursomhelst, här kvaddar jag en nästan ny bil och får utan tjafs hämta ut en ny som det ser ut nu. Snacka om mervärde att köpa en ny bil kontra begagnat!

4
Egentligen ska du ju få köpa en likvärdig begad 10 med samma mil på mätaren, du ska alltså bara få pengar för din bil.. enligt mitt tycke. Så jag tycker du ska vara nöjd. Finns ju som sagt 11or för 169 så jag tror du kommer undan i princip gratis

5
Kia försäkring har i sina villkor att de ersätter en totalskadad bil med en motsvarande ny om bilen är under 2 år.
Motsvarande ny inenbär ju att det ska vara samma spec avseende utrustning och motor.

Det som hänt med årsmodell 11 är att den lite starkare motorn ingår i komfortpaketet, vilket du hade på din skadade bil.

Så jag skulle hävdat att jag kan tänka mig att betala mellanskillnaden mellan en 2011 med komfortpaket och med den svagare motorn jämför med en -11 med komfortpaket och den starkare motorn.
I och med att den svagare motorn inte går att välja är prisskillnaden mellan dessa obefintlig (omöjlig att beställa) och därför ska du inte betala något. Så kan de inte uppbringa en ny bil med komfortpaket och den lilla motorn så skulle jag totalvägra att betala.

Var försiktig med att medge förmycket då försäkringsbolagens schablon för motorstyrka är 1000kr per hästkraft plus moms. 128-115 = 13 = 13 000 * 1,25 = 16 250kr !
Nu: Subaru XV 2,0D Sport 2012
Tidigare: Kia cee'd SW Komfort 1,6 CRDi 2010

6
Hej

Det rekommenderade ca priset för en Kia Ceed CRDI sw 2010 var när jag köpte 199100 SEK

PS gäller inklusive komfortpaket samt metallic.

MVH
Robbe
Senast redigerad av robbe den 03 jul 2011, 21:00, redigerad totalt 1 gång.
KIA cee'd SW 1.6 CRDI Komfort -2010