Annons
Annons

Re: Vad använder ni för produkter till tvätt och dylikt?

33
pistongrey skrev:Hur många gg kan man använda en "tvättvante" innan den har gjort sitt ? funderar på att satsa på Turtles nano serie förutom att byta ut mot turtles "metallic vax alt" annars verkar nanos serie funka väl
Beror nog lite på vad det är för kvalitet, är det väldigt bra och lite dyrare kan du nog ha den
länge, och den tål ganska många biltvättar (i tvättmaskin)
En billigare kanske håller 5-20 biltvättar, helt beroende på.

Jag har en billig från Jula som jag köpte, http://www.jula.se/tvattvante-i-mikrofiber-629154
Den tycker jag ändå har hållt väldigt bra, dock bara kört 3-4 tvättar med den änsålänge,
men som sagt prisvärd, med tanke på att den bara kostade 69:- :)
Den vanten jag hade innan köpte jag på Gekås för 15 spänn eller dylikt, och den gick sönder i resåren
efter en biltvätt :)

Angående Turtles Nanoserie har jag bara testat schampot och avfettningen, och schampot tyckte jag
själv inte var något speciellt, medan avfettningen var mkt bra, i klass med Prickbort (kallavfettning)

Något som jag skulle tipsa dig stenhårt att lägga till i ditt sortiment är Alkalisk avfettning, ett bra
exempel är HD Grön (Strovels alfanol). Det är perfekt att ha på vår/sommar/höst istället för kallavfettning.
Det är koncentrat och man spär efter hur skiten bilen eller vad man vill rengöra är.
Jag har använt 4L utspätt, och har nästintill hela flaskan kvar (1L koncentrerat) så det är väldigt drygt.
På vintern, så kan man använda den efter den vanliga kallavfettningen man lägger på, oerhört effektivt.
En sak jag använde den till senast, var badrummet. Jag fyllde upp min lilla 2-liters tryckspruta och
blåste över badrumsgolvet, sedan spolade jag av med slangen, blev skitfint!
(har 2 innekatter som skvätter mkt sand, och sen när man duschar blir det geggigt under karet)

1L kostar enbart 50-70kr... har konstigt nog inte upptäckt detta förens nu, och alla jag tipsat den för
är förbluffad :) Dock finns det inte och köpa överallt, finns på webshoppar samt på
Tools-kedjorna vet jag iaf.
Kia Ceéd Crdi SW Komfort 128hk Cassa White -11

Re: Vad använder ni för produkter till tvätt och dylikt?

34
Awesome! Jag har en halv katt som gör samma sak. Värsta gegg-sahara under badkaret. Ska definitivt testa.
En sak jag använde den till senast, var badrummet. Jag fyllde upp min lilla 2-liters tryckspruta och
blåste över badrumsgolvet, sedan spolade jag av med slangen, blev skitfint!
(har 2 innekatter som skvätter mkt sand, och sen när man duschar blir det geggigt under karet)
Forumgrundare
2017 Kia Niro (sjätte Kian)
Hälsa gärna på min hemsida:
http://www.bergting.com

Re: Vad använder ni för produkter till tvätt och dylikt?

36
pistongrey skrev:Turtle wax ice / shampoo / shine / ? någon som använder detta och med vilket resultat ??
Om du tänkte på den där flaskan ice wax, så skulle jag själv inte tro att det skulle vara något höjdarmedel,
men har inte provat, du får gärna prova själv ;)

Schampot hade jag provat, och det var helt okej, inget speciellt dock.

Shine, menar du Tyre shine av Turtle? Om det är det, så har jag köpt det själv på prov, dock tycker jag
det är ganska värdelöst.

Jula är mitt andra hem, känns det som ibland iaf, kul och gå o kika ;)
Kia Ceéd Crdi SW Komfort 128hk Cassa White -11

Re: Vad använder ni för produkter till tvätt och dylikt?

38
pistongrey skrev:-Toni ..samma här var på Jula igår köpte tvättvanten samt lite "putsdukar" :)
Hehe vad gött!
Skall bli skoj att få höra vad du tyckte om att tvätta med vante, om du nu
inte har gjort det innan kanske?
Jag har bara kört med klassiska svampar innan, och tjenare.. jag hade missat något
insåg jag när jag testade och tvätta med vante, ingen mer risk att tappa skiten i backen
heller :D
Kia Ceéd Crdi SW Komfort 128hk Cassa White -11

Re: Vad använder ni för produkter till tvätt och dylikt?

40
pistongrey skrev:japp det blir tvätt i helgen(första) :thumbup: har aldrig provat tvättvanten så det bli intressant och sedan turtle "nano" shampoo ..skall fixa ett milt milövänligt avfettning medel + ett sämskskinn så är jag en bit på väg :D
Hehe härligt!
Angående mitt tips om Hd grön som du kan ha som avfettning på vår, sommar, höst.. så
har du återförsäljare här:
http://acleanpartner.se/index.php/aterforsaljare.html
Säger det igen, rekommenderar det starkt, och som du säger så behöver du ett milt och mijövänligt,
det är både och, dock gäller det såklart att man doserar rätt, annars kan det bli starkt såklart :)
Kia Ceéd Crdi SW Komfort 128hk Cassa White -11

Återgå till "Bilvård"