Annons
Annons

Re: Vad använder ni för produkter till tvätt och dylikt?

22
Ronnie skrev:Clay/Lera slipar. Tror själv det är bättre med avfettning till asfaltfläckar.
Viss lera _kan_ slipa, är man försiktig så gör vissa sorter inte det, beroende på hur hårt det sitter.
Flygrost som sitter benhårt går inte loss med avfettning så lätt, då är lera utmärkt...
Och om det skulle bli smårepigt, så försvinner det lätt med polering.
Samt beroende på vilken sort det är, så skall man gärna använda t.ex lite bilschampo
i samband med användningen av leran då det skall avhjälpa mot dessa slipningar,
viss lera som t.ex Sonus så får man med en speciell spray man använder tillsammans.

Så lera, fram med den!.

*Edit: missade att det var just asfaltsprickar du tänkte på, på det tar jag självklart
ett effektivt avfettningsmedel.
Kia Ceéd Crdi SW Komfort 128hk Cassa White -11

Re: Vad använder ni för produkter till tvätt och dylikt?

25
Peter skrev:Någon som testat nanogrejset till rutorna? Verkar dyrt för lyx-ajax tycker jag =).
Det beöver inte heta något med nano, men vad det gör är att det gör ytan slätare så att vatten pärlar sig och insekter inte fastnar lika hårt. Själv använder jag e
Rain off från Biltema, "rain off" kostar inte så mycket och håller väl i ca 14 dagar. http://www.biltema.se/no/Bilvard/Exterior-rengoring/ produkt nr 5 i listan.

När det regnar så pärlar sig vattnet, en del kan tycka det är ganska påfrestande för ögonen.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Vad använder ni för produkter till tvätt och dylikt?

29
pistongrey skrev:Finns det någon som använder "tvättskrapa" el "våtskrapa"istället för sämsskinn ?? tittar lite på julas bilvårds sortiment och hittade dessa skrapor vad har ni för erfarenheter
Vad jag har förstått, så kan det medföra en risk med fina repor vid användning utav tvättskrapor, speciellt
om de inte är utav extremt bra kvalitet (medför större risk vid billigare dvs) om man inte ser till
så att man vet att bilen är helt fri från all tänkbar smuts (noggrann tvätt) eller att skrapan i sig
är riktigt rengjord och fin mellan tvättarna.
Självklart kan detta hända med sämskskinn samt "våffeldukar" (mikrofiber av bättre kvalitet) men
det känns iaf. i mina öron säkrare :)

Själv kör jag med ett syntetiskt sämskskinn pga. att jag fick slänga mitt gamla äkta skinn... och ett
sådant syntetiskt skit rekommenderar jag inte ens min värsta fiende :)
Skall själv köpa mig antingen ett äkta igen (120-180kr) eller en stor våffelduk (runt 150-200kr).

Lite funderingar och tips från mig :)
Kia Ceéd Crdi SW Komfort 128hk Cassa White -11

Återgå till "Bilvård"