Annons

Inget bromsljus

1
Hej. Har en sportage 2012 2.0 crdi man. (184hk) där bromsljuset lagt av. Har kollat och mätt säkringarna - inga problem, har även bytt bromsljuskontakten nere vid bromspedalen utan framgång. Mätte då resistansen över stiften på den gamla vs den nya kontakten, med samma resultat.
Inget av bromsljusen funkar. Någon som har ett tips var jag ska fortsätta min felsökning? Finns det någon "utsatt" kontakt nånstans som jag bör kolla?
Sportage 2.0 crdi EX 2012
Annons

Re: Inget bromsljus

2
Säkring för bromsljus finns i motorrummets säkringsbox (10A på plats F17).
Men du har kollat att den är hel och spänning finns hela tiden?
Isåfall kan man mäta i kontakten bak vid lamphållaren. Se om du har full spänning där vid aktiverad broms. Har du det ligger felet i lamphållaren, lampan eller jordningen.
Har du låg eller ingen spänning har du kabelbrott/ärgad kontakt från switchen och bak till lampkontakten.

3
SorentoUM skrev: 10 nov 2025, 15:00 .
Har du låg eller ingen spänning har du kabelbrott/ärgad kontakt från switchen och bak till lampkontakten.
Jag har resistansmätt säkring - ok, även mätt så jag har spänning vid säkring -ok. Jag får dock ingen spänning vid lamphållaren till bromsljus. Har ej heller någon spänning i släpvagnskontaktens "pigg" för bromsljus. Givetvis då med aktiverad broms. Kör jag med farthållaren aktiverad så avaktiverar jag den med ett lätt tryck på bromspedalen - vilket indikerar att signalen från bromsljuskontakten vid bromspedalen funkar som den ska. Får börja leta efter kabelbrott.... Vet någon hur man får bort interiören i bagaget, tänker då på plastpanelerna

5
team viby skrev: 11 nov 2025, 11:30 2 varningslampor tändes nu, antispin och downhillcontrol. Börjar luta åt att det kan va nånting med abs:en. Ska riva hjulen och kika
Passade på att kolla abs-sensorerna när jag nu bytte till vinterdäck utan att hitta något konstigt.
Köpte även en felkodsläsare som visar: "c2131 brake lamp relay error"
Har googlat men inte hittat ngn relevant info om det verkligen finns ett relä till bromsljuset.