Annons

Trötthetsvarnare varnar ofta.

1
Jag har köpt en Kia EV3 årsmodell 2025. Trötthetsvarnaren (Kaffekopp) larmar väldigt ofta. Jag bor vid en asfalterad 70-väg med kantmarkerigar men ingen mittmarkering. När jag kör på den vägen brukar kaffekoppen komma fram efter 6 - 10 minuter. Den larmar även på större vägar men inte lika frekvent. Jag har frågat säljaren vad som triggar varningen, men bara fått intetsägane svar "att den mäter uppmärksamheten". Jag har försökt att utesluta saker som eventuellt skulle kunna påverka. Jag har kört med farthållare aktifverad så hastigheten är helt jämn men den larmar ändå. Jag har hållit båda hänerna på ratten i läge tio i två, men den larmar. Jag har varit noga med att försöka hålla bilen mitt i körfältet men den larmar. Jag provade att tejpa över inombordskameran, men det hjälpte inte. Enligt försäljaren finns det ingen händelselogg som visar vad trötthetsvarnaren triggat på. Det gör att det är väldigt svårt att hävda att det är fel på någon sensor. Säljaren säger att jag får lämna bilen till verkstaden så får en tekniker köra och se om det larmar. Verkstaden ligger i stadsmiljö och så finns det större vägar utanför staden. Jag tror nog att det kan ta en timma innan någon varning kommer och finns det ingen mätutrustning kopplad så är det inte mycket till felsökning.
Är det någon som har en ide om hur jag ska gå vidare?
Annons

Re: Trötthetsvarnare varnar ofta.

4
Hört att det är ett vanligt problem på EV3, Driver Attention Warning känns väldigt känsligt för hur den är inställd som standard. Synd att man inte kan justera just känsligheten! Lär nog komma en uppdatering snart, men oavsett gaaaanska störande. De flesta brukar stänga av funktionen, men det måste ju göras varje gång i så fall, då den aktiverar sig själv igen..

5
Som jag tidigare skrivit bor jag vid en asfalterad 70-väg utan mittlinje. Trötthetsvarnaren kommer alltid efter 6-10 minuter, ibland så tidigt som efter fyra minuters körning. Jag brukar följa hastightetsgränsen och bara köra lite över 70. Men så provade jag att istället köra mellan 90 och 100, så det verkligen sög i kurvorna. Jag körde så i en halvtimme och inte en enda varning! När jag vände och körde hem höll jag hastighet gränsen och kaffekoppen kom efter nio minuter. Det är väl därför inga motorjournalister har klagat, de brukar vilja testa lite "aktiv" körning på småvägar.

6
Samma problem för mig, tycker mig se att det slutar snabbt om man ser sig om lite, typ tittar i backspeglarna och vrider lite på huvudet.
Det som är mer allvarligt är att den inte detekterar när jag faktiskt varit så trött att jag nästan somnat, det borde den verkligen göra.
Jag täkner att det som kan trigga den är något av följande:
Man anpassar inte hastigheten efter nya fartgränser.
Man blinkar för sällan, eller för ofta.
Man tittar inte i backspeglarna tillräckligt ofta.
Man stirrar på samma punkt på vägen för länge utan vidare ögonrörelser.