Annons

P0299, ej dom vanliga felen…

1
Hej. Tanten här hemma säger att jag måste söka hjälp innan något dåligt inträffar…

Jag får som sagt P0299 hela tiden. Bilen går helt normalt även när felkoden kommer. Nollar jag felkoden när den dyker upp så skulle det inte vara ett problem att dra ett varv runt hela Europa. Felkoden kommer när motorn är nästintill obelastad med lätt uppförsbacke, oftast på femmans växel.

Jag har hittills provtryckt hela insugssidan, hittade att det bubblade lite på intercooler-röret vid ena infästningen när man körde såpvatten. Trodde ju så klart att det var felet så bort med det och fick det svetsat och tätt. Ihop med skiten och bombsäker på att det var löst. Samma entusiasm när man provkörde bilen som när man väntar på att första numret ska presenteras på eurojackpot, givetvis torskar man på första numret och på samma sätt kommer p0299 vid min vanliga provrunda vid samma uppförslut.

Jag sökte vidare och hittade att laddtrycksventilen var fullt flås igenom åt bägge hållen. Samma entusiasm… Ni förstår resultatet.

Vidare har jag checkat dpf, bytt luftmassemätare, bytt map-sensorn (igen, tidigare ägare har bytt den innan), checkat vakuumventilen 1000 ggr, justerat armen på alla möjliga sätt på vakuumventilen. Fixat avgasläck efter turbo mot flexrör.
Egr-ventilen är bytt av tidigare ägare
Turbo bytt av tidigare ägare. (Verkar schysst, inget glapp)

Det som förbryllar mig lite är att när jag kikar på boost-sensor värden så är dom nästintill statiska värden, dom ändrar sig på sin höjd någon gång under en 10-15 minuters tur, oavsett om felkod ligger eller ej. Är det någon som har koll på om det ska vara så? I min värld så borde väl dessa ändra sig mest hela tiden?

Om jag skulle ha ett mekaniskt fel eller ett läckage nånstans så borde jag väl märka det på gången kan jag tycka?
Jag läste nånstans att man gjorde en programvaruuppdatering 2010 för att motverka detta, om det stämmer har jag ingen koll på men någon av er kanske vet?
Bilen är från 2008 så att den inte skulle fått den uppdateringen, om det nu finns någon, känns ju väldigt långsökt.

Jag har plöjt igenom alla forum och internet gällande detta så om det finns någon som har minsta lilla idé om vad nästa steg är så är jag evigt tacksam. Jag har förmodligen missat att skriva massa saker jag redan har provat men alla tips är välkomna.

Bifogar bild på felkoden om någon förstår sig på detta.

Mvh
Stefan
Bilagor