Har bytt bränslefilter på min Kia Soul (Diesel). Efter bytet är bilen extremt svårstartad. Har pumpat på den manuella pumpen vid filtret. Den blir aldrig stum, och med luftningsskruven öppen kommer det aldrig ut någon diesel. FIck igång bilen en gång, gick fint på tomgång men motorlampan tändes och felkod för lågt bränsletryck. Stängde av och startade på nytt, motorlampan slocknade och den gick fint på tomgång. Tog en provtur, gick fint i 2-3 minuter sen dog bilen igen. Startade någre gånger och gick några sekunder sen död igen.
Vad kan felet vara? Fortfarande luft i systemet? Hur får man ut det i så fall?
Annons
Re: Kia Soul startar inte efter bränslefilterbyte.
2Kolla så filtret och värmarkroppen är ordentligt spända. Kan lätt dra in luft. Samt att kontakten till värmaren sitter ordentligt i med gummipackningen.
Värmarkroppen är spänd inifrån med en insex 8 (lätt att den lossnar lite när man skruvar av filtret).
Efteråt måste man pumpa 25-40 gånger på pumpen för att filtret ska bli fyllt och pumpen blir stum. Lossa inte några "luftningsskruvar", (det är inga luftningsskruvar, utan uttag för tryckmätare) , utan bara pumpa med tätt system.
Värmarkroppen är spänd inifrån med en insex 8 (lätt att den lossnar lite när man skruvar av filtret).
Efteråt måste man pumpa 25-40 gånger på pumpen för att filtret ska bli fyllt och pumpen blir stum. Lossa inte några "luftningsskruvar", (det är inga luftningsskruvar, utan uttag för tryckmätare) , utan bara pumpa med tätt system.
Re: Kia Soul startar inte efter bränslefilterbyte.
3Hej. Ursäkta att jag skriver i ditt inlägg men jag har också ett problem med min Kia . Men konstigt nog hittar jag inte var kan man skriva ett nytt inlägg. Kan du hjälpa mig ?