Annons

Bytt spjällhus

1
Kia Carens -09 CRDI 2,0. Har bytt spjällhus och undrar om det behöver göras någon kalibrering efter detta? Tycker bilen går lite ojämnt av och till, kväver sig t ex ibland när man accelererar från stillastående. Låter även mer dieselknackigt än innan det gamla spjällhuset pajade. Har googlat att man skall trycka ner och släppa upp gaspedalen långsamt 3 ggr med tändningen på men utan framgång. Någon som har något tips?
Annons

Re: Bytt spjällhus

2
Spjället ska initiera sig själv (brukar ske när man slår av tändningen). Ibland hör man ett svagt pipande ljud och klickande.
Det finns inget att programmera när det gäller spjället, men man brukar återställa adaptionerna vid byte av motorkomponent.
Detta görs med KDS, men även high-end OBD-II verktyg klarar denna funktion.
Det KAN hjälpa, men det kan också vara andra fel som spökar, tex EGR-ventilen som kärvar mekaniskt (sätter ingen felkod då).

Re: Bytt spjällhus

3
SorentoUM skrev: 01 sep 2025, 11:00 Spjället ska initiera sig själv (brukar ske när man slår av tändningen). Ibland hör man ett svagt pipande ljud och klickande.
Det finns inget att programmera när det gäller spjället, men man brukar återställa adaptionerna vid byte av motorkomponent.
Detta görs med KDS, men även high-end OBD-II verktyg klarar denna funktion.
Det KAN hjälpa, men det kan också vara andra fel som spökar, tex EGR-ventilen som kärvar mekaniskt (sätter ingen felkod då).
Ok, vad är KDS? Är det något man kan göra själv? Om det skulle vara EGR-ventilen, är det aktuellt att försöka renovera den eller köpa ny?

Re: Bytt spjällhus

4
KiaDiagnosticSystem. Alltså det officiella KIA-verktyget. Men som sagt, ett avancerat OBD-verktyg borde gå lika bra.
Man kan plocka av aktuatorn på EGR-ventilen och känna på själva ventilen. Den är fjäderbelastad och ska vara hård att trycka ner, men den ska inte kärva (vilket den kan göra, och fastna i öppet läge).
Prova sök på Youtuben om videor med KIA EGR-ventil, så ser du vad det handlar om.
Sen kan det naturligtvis vara nåt helt annat fel, men jag hade börjat med EGR-systemet, då det är ganska vanligt.