Jag har köpt en Kia EV3 årsmodell 2025. Trötthetsvarnaren (Kaffekopp) larmar väldigt ofta. Jag bor vid en asfalterad 70-väg med kantmarkerigar men ingen mittmarkering. När jag kör på den vägen brukar kaffekoppen komma fram efter 6 - 10 minuter. Den larmar även på större vägar men inte lika frekvent. Jag har frågat säljaren vad som triggar varningen, men bara fått intetsägane svar "att den mäter uppmärksamheten". Jag har försökt att utesluta saker som eventuellt skulle kunna påverka. Jag har kört med farthållare aktifverad så hastigheten är helt jämn men den larmar ändå. Jag har hållit båda hänerna på ratten i läge tio i två, men den larmar. Jag har varit noga med att försöka hålla bilen mitt i körfältet men den larmar. Jag provade att tejpa över inombordskameran, men det hjälpte inte. Enligt försäljaren finns det ingen händelselogg som visar vad trötthetsvarnaren triggat på. Det gör att det är väldigt svårt att hävda att det är fel på någon sensor. Säljaren säger att jag får lämna bilen till verkstaden så får en tekniker köra och se om det larmar. Verkstaden ligger i stadsmiljö och så finns det större vägar utanför staden. Jag tror nog att det kan ta en timma innan någon varning kommer och finns det ingen mätutrustning kopplad så är det inte mycket till felsökning.
Är det någon som har en ide om hur jag ska gå vidare?
Annons
Re: Trötthetsvarnare varnar ofta.
2EV9 hade liknande problem när den släpptes. Det har fixats med mjukvaruuppdateringar.
Så om det blir ett problem som fler upplever och klagar på, kan det komma en fix även till EV3.
Men detta är den första jag hört om på EV3, så vi får väl se vad som händer framöver...
Så om det blir ett problem som fler upplever och klagar på, kan det komma en fix även till EV3.
Men detta är den första jag hört om på EV3, så vi får väl se vad som händer framöver...