Hej,jag är ny på forumet och nyligen köpt en Kia Sportage 1.6gdi från 2014 i kanonskick,13000mil på mätaren med massa lull lull.
Min fråga är ....Hur mycket bensin ligger ni på i genomsnitt?
Själv kör jag 40%stad 60% landsväg och ligger på ca 0.81i stora drag!
skulle vara bra o veta om det är normalt med tanke på att jag läst att den ska ligga lägre...jag är 50+så jag är ingen som ligger o gasar på !
Annons
Re: Bränsleförbrukning faktisk!
20.8 liter/mil låter helt normalt för en gammal Sportage 1.6 GDi.
Det man ska vara uppmärksam på är oljeförbrukningen på dessa motorer.
Tillåten oljeförbrukning är 1 liter/200 mil, och oftast drar de betydligt mindre än så, men det är bra att vara uppmärksam på detta så att man inte kör runt med för lite olja i motorn.
Tillåten oljeförbrukning är 1 liter/200 mil, och oftast drar de betydligt mindre än så, men det är bra att vara uppmärksam på detta så att man inte kör runt med för lite olja i motorn.
Re: Bränsleförbrukning faktisk!
3
Tackar för ditt svar!SorentoUM skrev: 23 jun 2025, 07:33 0.8 liter/mil låter helt normalt för en gammal Sportage 1.6 GDi.
det där med oljeförbrukningen har jag inte hört talas om på dessa motorer! men jag kommer hålla ett extra på stickan framöver!