Hej
Har en Kia Ceed 2018 1.4 special edition. Bilen går som en klocka är väldigt nöjd.
Har ett missljud som låter från höger sida och ska ärligt säga att jag och min sambo lyckas inte lokalisera om de kommer från fram eller bak då de låter tydligast i hög fart. Låter som fram.
Värt att nämna är att jag var och besikta bilen idag utan anmärkning, nämnde faktiskt detta på besiktningen, men killen kunde inte upptäcka nåt fel på skivor, belägg eller annat. Han menar att de borde inte vara något bekymmer. Allt såg fint ut.
Ljudet låter lite som högt "fågelkvitter" och de kommer sällan när jag kör i 30-50km/h utan snarare efter jag varit ute och gasat på motorvägen, som att de framkallas av hög fart. De låter i takt med hjulen men har inget att göra med när jag bromsar eller svänger. Ljudet kan ibland ändra karaktär och bli lite svagt skrapande, även om "kvittret" är de som hörs mest.
Brukar börja med kvittret och sedan övergå till ett slags metaliskt skrapande följt av att de försvinner när bilen stått en stund och jag kör igen. Detta har kommit och gått en längre tid, varit helt borta i perioder men ökar mer frekvent sista tiden. Tänkte kanske besiktningen skulle upptäcka nåt men är ju inte säkert man "ser" problemet.
Bästa sättet att verkligen ta reda på vad detta är såklart man plockar isär däck och delar å kollar upp saken närmare. Ljudet kommer inte per automatik utan ibland kan jag köra en sträcka på motorvägen och ingenting hörs, medans i perioder kommer de oftare.
Jag är mest intresserad om ni har några teorier, kan ju underlätta lite om man har nåt att gå på, just nu har jag ingen aning längre. Kommer utforska saken närmare så småningom och bilen ska servas snart, vilket kan va ett tillfälle att kolla upp de ytterligare.
Kan de behövas smörjas upp, jag tänker inte smörja på eget bevåg innan jag vet vad jag gör, men tänker om de kanske behövs nån typ av smörj för att få jämnare rörelse?
Tacksam för er hjälp.
Annons
- KiaCarClub.se
- - Om forumet
- - Nyheter om Kia
- - Presentera dig här
- Bilmodeller
- - Niro
- - - Niro
- - - Niro Plug-In Hybrid
- - - e-Niro
- - EV6
- - EV9
- - Ceed (2019-UPP)
- - Cee'd (2012-2018)
- - - Generella diskussioner
- - - Problem
- - - Elektronik, luftkonditionering och multimedia
- - - Däck och fälgar
- - - Modifikationer och tillbehör
- - - Förbrukning och drivmedel
- - - Barn i bilen
- - Cee'd (2006-2012)
- - - Problem
- - - Däck och fälgar
- - - Barn i bilen
- - Sportage
- - - Problem
- - - Däck och fälgar
- - - Barn i bilen
- - Optima
- - - Optima
- - - Optima Plug-In Hybrid
- - Stonic
- - Sorento
- - - Problem
- - - Däck och fälgar
- - - Barn i bilen
- - Stinger
- - Carens
- - Rio
- - Övriga modeller
- - - Picanto
- - - Venga
- - - Carnival
- - - Soul
- - - - Soul EV (Elbil)
- - - Övriga modeller, USA-modeller, m.m.
- - Kia-bilar, ej modellspecifikt
- - Andra bilmärken
- Köp & Sälj
- - Köpes
- - Säljes
- Övrigt
- - Service, garanti och försäkring
- - Bilder
- - Bilvård
- - Länkarkiv / Företagsregister / Återförsäljare
- - Evenemang / bilträffar
- - DIY (Do it yourself)