Annons

Kontrollera främre säkerhetssystem

1
Hej,
Köpte en 2021 års modell av Ceed Plugin hybrid för ett par månader sedan. För en vecka sedan började bilen larma för "kontrollera främre säkerhetssystem". Jag började med en rejäl tvätt i tron att det var radarn som skulle vara skitig. Detta hjälpte inte varpå jag lämnade in bilen till den lokala Hedinverkstaden i tron att detta skulle vara något som gick på garantin.
Verkstaden tog kontakt efter att ha felsökt och vill att jag ska godkänna en grovkalibrering av radarn då dom inte kunnat släcka felkoden. Detta till en kostnad av 4800:-.
Hjälper det så täcker inte garantin kostnaden utan det blir jag som får stå för det.
Där finns ingen yttre åverkan på radarn och felet uppkom inte under körning utan upptäcktes en förmiddag då jag skulle ta bilen till jobbet.
Verkstaden hävdar att jag skulle kunna ha kört på någonting, tex en fågel utan att det lämnat några märke.

Har någon annan varit med om detta?

Tacksam för svar!
Annons

Re: Kontrollera främre säkerhetssystem

4
SorentoUM skrev: 03 mar 2025, 07:41 En yttre åverkan är ju ingen garanti.
Varför skulle verkstaden fixa ett fel gratis.

Att sedan Hedin väljer att ta hutlöst betalt för simpla grejor är ju en annan femma...
Nej, yttre åverkan är ingen garanti. Det är vi överens om.
Men där finns inte tillstymmelse på någon yttre åverkan. Dessutom uppkom inte felet under körning utan en morgon när jag tog bilen till jobbet.
Varpå jag vill hävda att det skulle falla under garantin.

7
Kalibreringen kan tappas om något ligger för radarn under en längre tid (snö eller mycket smuts).
Är det ingen annan felkod, synliga skador eller radarn blivit stukad, brukar det räcka att köra en kalibrering. Det är inte kostnadsfritt, men tar inte mer än en timme att göra. De kunde åtminståne provat göra det för det priset.

8
SorentoUM skrev: 03 mar 2025, 15:50 Kalibreringen kan tappas om något ligger för radarn under en längre tid (snö eller mycket smuts).
Är det ingen annan felkod, synliga skador eller radarn blivit stukad, brukar det räcka att köra en kalibrering. Det är inte kostnadsfritt, men tar inte mer än en timme att göra. De kunde åtminståne provat göra det för det priset.
Hur stor grej är det att göra en kalibrering? Behöver man riva ner fronten för att komma åt kameran eller är det något man gör genom att enbart koppla upp datorn?

Bilen tvättas i stort sett varje vecka, och vi har inte mycket snö i Skåne.
Skriv svar

Återgå till "Ceed (2019-UPP)"