Hej!
Jag har ägt min Kia Rio 2016 Special Edition i snart två månader och har verkligen varit nöjd med bilen hittills. Den går bra och jag har inte haft några klagomål. Nyligen lämnade jag in bilen för en rutinservice, där bland annat kupéfiltret byttes. När jag fick tillbaka bilen märkte jag dock att ett problem hade uppstått som inte var där när jag lämna in den.
När jag kör kupéfläkten på högsta hastighet (alla staplar i displayen) har det tillkommit ett konstigt ljud, som ett mullrande eller ett högt ljud av en propeller. Det påminner om när ett fläktblad i en dator är blockerat av damm, alltså ett konstant och ganska högt muller. Jag hör det tydligt inne i bilen, men också utifrån, särskilt när jag öppnar motorhuven på vänster sida. Ljudet hörs i alla hastighetslägen, men det är som mest framträdande när fläkten är på högsta nivå.
Jag noterade att det låter högst när inställningen är på "LO" och något mindre på "HI". När jag kontaktade verkstaden sa de att det kunde bero på att luftflödet nu är bättre efter att kupéfiltret byttes, men jag är inte helt övertygad om att det förklarar ljudet.
Har någon annan stött på ett liknande problem med sin Kia Rio, eller har tips på vad jag kan undersöka själv innan jag lämnar in bilen för ytterligare felsökning? Jag funderar på om det kan vara något med själva kupéfläkten, men jag är osäker och har inte hittat mycket information som hjälper mig.
Tack på förhand för all hjälp!
Annons
Re: Problem med kupéfläkten på min Kia Rio 2016 Special Edition
2Det är löv som trillat ner i fläkten i samband med kupéfilterbyte.
Väldigt vanligt att det händer, och på just Rio som du har sitter kupéfläkten väldigt illa till. Den går inte att komma åt utan att lossa på hela instrumentpanelen. Ibland kan man lyckas få bort lövet med hjälp av en lång slang kopplat till luftmunstycke. Men oavsett så bör verkstaden som gjorde jobbet fixa detta utan någon kostnad (även om dom inte kan hjälpa att ett löv åkt ner i fläkten, det är inget som dom kan påverka).
Väldigt vanligt att det händer, och på just Rio som du har sitter kupéfläkten väldigt illa till. Den går inte att komma åt utan att lossa på hela instrumentpanelen. Ibland kan man lyckas få bort lövet med hjälp av en lång slang kopplat till luftmunstycke. Men oavsett så bör verkstaden som gjorde jobbet fixa detta utan någon kostnad (även om dom inte kan hjälpa att ett löv åkt ner i fläkten, det är inget som dom kan påverka).
3Tack för ditt svar! Tror du att det går att använda lufttryck, som en tryckluftskompressor, för att blåsa bort lövet? Och var bör jag i så fall blåsa för att ha störst chans att få bort det?SorentoUM skrev: 02 sep 2024, 07:34 Det är löv som trillat ner i fläkten i samband med kupéfilterbyte.
Angående verkstaden: De vill ta betalt för att kolla om lövet kan ha fastnat i fläkten, men det känns som att chansa på en lösning. En diskussion som jag inte kom så långt med med tanke på att hela instrumentbrädan ska plockas bort, tyvärr.
4Du kan absolut prova det. Ta en 30-40 cm lång tunnare gummislang och trä över blåsmunstycket. Ta bort luckan och plocka ut kupéfiltret. Peta ner slangen så långt det går, ner till vänster i inloppskanalen. Ge fullt tryck och låt slangen vispa runt några sekunder. Dra sedan igång fläkten för att lyssna om ljudet försvunnit. Är det kvar så fortsätt blås i omgångar. Till slut brukar det försvinna. Montera tillbaka i omvänd ordning.
5Strålande och tack för instruktionen! Jag återkopplar efter jag gjort det. Jag hoppasSorentoUM skrev: 02 sep 2024, 15:11 Du kan absolut prova det. Ta en 30-40 cm lång tunnare gummislang och trä över blåsmunstycket. Ta bort luckan och plocka ut kupéfiltret. Peta ner slangen så långt det går, ner till vänster i inloppskanalen. Ge fullt tryck och låt slangen vispa runt några sekunder. Dra sedan igång fläkten för att lyssna om ljudet försvunnit. Är det kvar så fortsätt blås i omgångar. Till slut brukar det försvinna. Montera tillbaka i omvänd ordning.
6Jag testade din metod, och det fungerade perfekt! Fläkten låter normalt igen, och jag slapp lämna in bilen för det. Stort tack för hjälpen, jag är verkligen tacksam!SorentoUM skrev: 02 sep 2024, 15:11 Du kan absolut prova det. Ta en 30-40 cm lång tunnare gummislang och trä över blåsmunstycket. Ta bort luckan och plocka ut kupéfiltret. Peta ner slangen så långt det går, ner till vänster i inloppskanalen. Ge fullt tryck och låt slangen vispa runt några sekunder. Dra sedan igång fläkten för att lyssna om ljudet försvunnit. Är det kvar så fortsätt blås i omgångar. Till slut brukar det försvinna. Montera tillbaka i omvänd ordning.
7Perfekt. Skönt att det ordnade sig.