Hejsan,
Det har nu blivit dags att inom kort sälja min Kia Ceed 1.6 CRDi 2016 - (JD Facelift 2016-2018) pga. att behovet för en diesel finns helt enkelt inte längre då vi mestadels kör sträckor kortare än 15km åt gången. Den har gått cirka 10700 mil i dagsläget och fungerar riktigt bra i övrigt.
Givetvis som alla andra vill jag försöka maximera priset av en försäljning då en del av pengarna kommer att 'återinvesteras' i en ny bil fast då en bensin. Behöver lite tips och råd hur jag ska tänka kring vissa saker, vad jag borde prioritera och vad jag inte borde göra och så vidare.
- Den har gått igenom varje besiktning hittills, dock ej besiktigad detta året så det kommer att göras innan en försäljning. Är det värt att kosta på att de på besiktningen gör ett konditionstest eller är det slöseri bara?
- Bilen är servad på Kia Verkstad enligt angivna intervaller hittills, och nästa service infaller om 1400mil eller om cirka 110 dagar. Den servicen hos Kia kommer att gå på ca 7 500 kr. Är det i princip obligatoriskt att jag utför den servicen för att ge en trygghet till en potentiell köpare och att hålla uppe försäljningspriset, eller kommer jag inte få igen dem pengarna för servicen?
- Jag har fått en offert hos en rekondfirma som då skulle innefatta polering ink vaxning (1 års skydd), invändig rekond, motorrekond samt polering av några ytterst små märken på motorhuven samt ett par märken uppe vid framrutan fast på lacken där det nu syns lite rost (stenskott som skadat lacken kanske..?), med kanske 0,5cm i diameter på varje sida. Samt att ena dörrhandtaget har tappat lite färg som han kunde fixa också (annars nytt dörrhandtag för några hundra bara). Sedan skulle firman göra fälgar och insidan oerhört noggrant et cetera, allt skulle bli som nytt utlovades. Offert på det var runt 6-7tusen (max 7tusen). Dyrt, bra, värt det?
De reparationer som har gjorts under åren är följande: Ny backkamera i år (gick på garantin). Byte av 2st däck (friktionsdäck), köpte bilen vid drygt 3000mil och har endast behövt byta 2 utav däcken hittills och mönsterdjupen är med väl marginal nu. Gissar att eftersom bilen är framhjulsdriven så håller sig bakdäcken fräscha ett bra tag vid sparsamt körande. Nytt batteri samt nya glödstift i år. Ny pendelled vänster fram för cirka 1 år sedan.
Det som inte är gjort som kanske oroar mig lite är allt kring bromsar, hur bör jag tänka där? Börjar bilen snart komma upp i ålder och mil att bromsar bör bytas och behöver något mer också bytas egentligen? Eller ska jag göra besiktning och service och fråga dem vad de tror och tycker inför en försäljning?
Tack på förhand och all hjälp och tips mottages!
Mvh Jaymie
Annons
Re: Tips och råd inför försäljning
2Tjena! Tycker du slänger pengar i sjön genom att serva etc. Gör en mindre rekond på den in o utvändigt. Köparen kommer ju garanterat inte springa till Kia och serva. Så den kostnaden är inte lika hög för köparen.jaymie4 skrev: 12 aug 2024, 21:59 Hejsan,
Det har nu blivit dags att inom kort sälja min Kia Ceed 1.6 CRDi 2016 - (JD Facelift 2016-2018) pga. att behovet för en diesel finns helt enkelt inte längre då vi mestadels kör sträckor kortare än 15km åt gången. Den har gått cirka 10700 mil i dagsläget och fungerar riktigt bra i övrigt.
Givetvis som alla andra vill jag försöka maximera priset av en försäljning då en del av pengarna kommer att 'återinvesteras' i en ny bil fast då en bensin. Behöver lite tips och råd hur jag ska tänka kring vissa saker, vad jag borde prioritera och vad jag inte borde göra och så vidare.
- Den har gått igenom varje besiktning hittills, dock ej besiktigad detta året så det kommer att göras innan en försäljning. Är det värt att kosta på att de på besiktningen gör ett konditionstest eller är det slöseri bara?
- Bilen är servad på Kia Verkstad enligt angivna intervaller hittills, och nästa service infaller om 1400mil eller om cirka 110 dagar. Den servicen hos Kia kommer att gå på ca 7 500 kr. Är det i princip obligatoriskt att jag utför den servicen för att ge en trygghet till en potentiell köpare och att hålla uppe försäljningspriset, eller kommer jag inte få igen dem pengarna för servicen?
- Jag har fått en offert hos en rekondfirma som då skulle innefatta polering ink vaxning (1 års skydd), invändig rekond, motorrekond samt polering av några ytterst små märken på motorhuven samt ett par märken uppe vid framrutan fast på lacken där det nu syns lite rost (stenskott som skadat lacken kanske..?), med kanske 0,5cm i diameter på varje sida. Samt att ena dörrhandtaget har tappat lite färg som han kunde fixa också (annars nytt dörrhandtag för några hundra bara). Sedan skulle firman göra fälgar och insidan oerhört noggrant et cetera, allt skulle bli som nytt utlovades. Offert på det var runt 6-7tusen (max 7tusen). Dyrt, bra, värt det?
De reparationer som har gjorts under åren är följande: Ny backkamera i år (gick på garantin). Byte av 2st däck (friktionsdäck), köpte bilen vid drygt 3000mil och har endast behövt byta 2 utav däcken hittills och mönsterdjupen är med väl marginal nu. Gissar att eftersom bilen är framhjulsdriven så håller sig bakdäcken fräscha ett bra tag vid sparsamt körande. Nytt batteri samt nya glödstift i år. Ny pendelled vänster fram för cirka 1 år sedan.
Det som inte är gjort som kanske oroar mig lite är allt kring bromsar, hur bör jag tänka där? Börjar bilen snart komma upp i ålder och mil att bromsar bör bytas och behöver något mer också bytas egentligen? Eller ska jag göra besiktning och service och fråga dem vad de tror och tycker inför en försäljning?
Tack på förhand och all hjälp och tips mottages!
Mvh Jaymie
Det som jag undrar är om dina bromsbelägg och skivor sjunger på sista versen. Kanske inte skivorna men dom borde också vid 10700 mil visa tecken på ganska ordentligt slitage. Definitivt bromsbeläggen. Dom måste ju varit bytta någon gång innan? Min belägg fram på nya Kia Ceed höll knappt 7000 mil. Men du kanske kör mycket landsväg och inte nyttjar bromsen så mycket. Kolla bromsarna. Enkelt gjort själv.
Re: Tips och råd inför försäljning
3Gaspo sammanfattar det väldigt bra.
Det är för tidigt för service.
En mindre rekond och nybesktigad väger betydligt tyngre. Samt kolla så bromsarna är okej (men det gör ju besiktningen åt dig).
Det är för tidigt för service.
En mindre rekond och nybesktigad väger betydligt tyngre. Samt kolla så bromsarna är okej (men det gör ju besiktningen åt dig).
Re: Tips och råd inför försäljning
4Tjena! Tack för svar. Ja okej, då tänker jag att jag skippar servicen på Kia som dessutom kostar en del. I så fall får väl köparen välja typ av service i och med att den är cirka 105 dagar kvar tills intervallet.Gaspo skrev: 14 aug 2024, 17:44 Tjena! Tycker du slänger pengar i sjön genom att serva etc. Gör en mindre rekond på den in o utvändigt. Köparen kommer ju garanterat inte springa till Kia och serva. Så den kostnaden är inte lika hög för köparen.
Det som jag undrar är om dina bromsbelägg och skivor sjunger på sista versen. Kanske inte skivorna men dom borde också vid 10700 mil visa tecken på ganska ordentligt slitage. Definitivt bromsbeläggen. Dom måste ju varit bytta någon gång innan? Min belägg fram på nya Kia Ceed höll knappt 7000 mil. Men du kanske kör mycket landsväg och inte nyttjar bromsen så mycket. Kolla bromsarna. Enkelt gjort själv.
Det funderar jag också på och hittar inget direkt papper eller något som skulle tyda på att de är bytta även om det låter märkligt (om inte jag helt glömt bort det...). Kör väl relativt mycket landsväg i alla fall, blivit en del pendling med bilen i tidigare dagar. Ska besiktiga den snart, bör jag beställa någon extra tjänst från besiktningen som gör att det känns ännu mer tryggt att sälja den trovärdigt utan några eventuella/potentiella fel, skulle det vara en trygghet för en köpare? Typ ett konditionstest eller vad det nu heter.
Hur ställer sig köpare till att det är två små ställen uppe på pelaren vid framrutan där det har lossnat lite färg/lack och där rost syns (0,5cm i diameter). Även smått på motorhuven där lite färg har lossnat, gissningsvis från någon tidigare tvätt eller stenskott?
Tack på förhand!
Re: Tips och råd inför försäljning
5Ja precis, får bli en enklare rekond och se till att den är nybesiktigad. Skatten är betald i våras. Något utöver bromsarna som kan vara "red flag" som jag bör kolla upp? Ingenting som jag personligen har lagt märke till.SorentoUM skrev: 15 aug 2024, 15:32 Gaspo sammanfattar det väldigt bra.
Det är för tidigt för service.
En mindre rekond och nybesktigad väger betydligt tyngre. Samt kolla så bromsarna är okej (men det gör ju besiktningen åt dig).
Bilen har friktionsdäck, är det positivt/negativt för mig som säljare, minskar det försäljningspriset och kan köpare pruta pga. det?
Tack!
Re: Tips och råd inför försäljning
6Det med däcken beror nog på var i landet köparen befinner sig och behovet där.
Det är en klar fördel med friktionsdäck i Skåne, medans dubbade nästan är ett krav i Västerbotten
Edit: Du menar kanske att du har friktionsdäck som "året-runt-däck" och inte har några vinterhjul till bilen? Isåfall är det negativt, men bör inte påverka priset mer än 5000:- iaf.
Det är en klar fördel med friktionsdäck i Skåne, medans dubbade nästan är ett krav i Västerbotten
Edit: Du menar kanske att du har friktionsdäck som "året-runt-däck" och inte har några vinterhjul till bilen? Isåfall är det negativt, men bör inte påverka priset mer än 5000:- iaf.
Re: Tips och råd inför försäljning
7Tack för svar!SorentoUM skrev: 20 aug 2024, 08:58 Det med däcken beror nog på var i landet köparen befinner sig och behovet där.
Det är en klar fördel med friktionsdäck i Skåne, medans dubbade nästan är ett krav i Västerbotten
Edit: Du menar kanske att du har friktionsdäck som "året-runt-däck" och inte har några vinterhjul till bilen? Isåfall är det negativt, men bör inte påverka priset mer än 5000:- iaf.
Ja precis det har du ju rätt i, jag bor i Karlstad och lär kanske inte i första hand sälja till någon i Västerbotten exempelvis, men vem vet .
Ja det var otydligt av mig men du har helt rätt, jag har friktionsdäck som jag även har som året-runt-däck. Kan tänka mig att det kan vara en nackdel för en köpare och priset möjligtvis, får hoppas inte det blir en "big deal". Samtidigt som jag i alla fall upplevt bilen rullat oerhört bra med de däcken och de har dessutom hållit oerhört länge. Köpte bilen med fräscha däck vid drygt 3000 mil och sedan fick jag byta framdäcken vid 9000 mil ish, vilket är det enda bytet som gjorts. Antar att bakdäcken slits sparsamt eftersom bilen är framhjulsdriven.
Försäljningspris, bör man lägga sig lite högre och vara redo för prutning eller bör man lägga sig lågt direkt för att locka köpare? Är inte i panik panik att sälja.
Re: Tips och råd inför försäljning
8Lägg till prutmån på priset och ha inte bråttom.
Laga inget som inte är trasigt..
Laga inget som inte är trasigt..
Re: Tips och råd inför försäljning
9Okej.
Men skriv ut i annonsen att bilen har friktionsdäck (eller "året-runt-däck") på Sommarfälgarna och att Vinterhjul inte finns, så har du inget att "dölja" så att säga, och då kan det heller inte prutas pga den orsaken. Lägg dig några tusenlappar över det du vill ha, så finns det utrymme för lite prut efter provkörning på plats (ta inget prut över telefon eller sms).
Men skriv ut i annonsen att bilen har friktionsdäck (eller "året-runt-däck") på Sommarfälgarna och att Vinterhjul inte finns, så har du inget att "dölja" så att säga, och då kan det heller inte prutas pga den orsaken. Lägg dig några tusenlappar över det du vill ha, så finns det utrymme för lite prut efter provkörning på plats (ta inget prut över telefon eller sms).
Re: Tips och råd inför försäljning
10Yes det ska jag göra och ska inte stressa så att köparna får övertaget. Nej det har du rätt i, fungerar det så fungerar det...davve skrev: 21 aug 2024, 06:14 Lägg till prutmån på priset och ha inte bråttom.
Laga inget som inte är trasigt..
Tack!