Annons
Annons

Re: Vad använder ni för produkter till tvätt och dylikt?

12
Som med vanligt fälgrent se till att inte få så mycket på däcken och skydda händerna. En gammal diskborste funkar bra när man låtit det verka en liten stund- Mr. Muscle lägger man på som skum. Själv högtryckstvättar jag först och låter torka, annars vågar man ju inte köra med diskborsten.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Vad använder ni för produkter till tvätt och dylikt?

13
Var bara lite försiktiga att använda så starka medel om ni har "billigare" fälgar för ofta är klarlacken tunnare/sämre på dessa. Men våra originalfälgar verkar tåla en del, mina har inte blivit gula ens av salt och skit i vinter :) Dock så vaxade jag dem innan dem åkte på! Något jag kan rekommendera om dem ska stå emot skit bättre ;)
tiger skrev:Jag skall allt testa Mr Muscle nästa gång för skoj skull =)
Är lite prisvärdigare än mitt Sonax om man inte åker till Gekås varje månad.. ;)
Volvo V60 R-Design D5 ICE White

Kör försiktigt där ute o ge fan i våra vajerräcken ;)

Re: Vad använder ni för produkter till tvätt och dylikt?

14
Marcus_Turbo skrev:Var bara lite försiktiga att använda så starka medel om ni har "billigare" fälgar för ofta är klarlacken tunnare/sämre på dessa. Men våra originalfälgar verkar tåla en del, mina har inte blivit gula ens av salt och skit i vinter :) Dock så vaxade jag dem innan dem åkte på! Något jag kan rekommendera om dem ska stå emot skit bättre ;)
Hehe du har helt rätt =)
Bra att du nämnde det angående vaxet där Marcus. Jag har själv tänkt att göra samma sak med mina
sommarfälgar, dock blir det ett Lackskydd istället (ultima pgp), blir ungefär samma sak aningen motståndskraftigare
bara, skönt att nästan bara behöva spola av dem sen i sommar :D
Kia Ceéd Crdi SW Komfort 128hk Cassa White -11

Re: Vad använder ni för produkter till tvätt och dylikt?

15
Marcus_Turbo skrev:Var bara lite försiktiga att använda så starka medel om ni har "billigare" fälgar för ofta är klarlacken tunnare/sämre på dessa. Men våra originalfälgar verkar tåla en del, mina har inte blivit gula ens av salt och skit i vinter :) Dock så vaxade jag dem innan dem åkte på! Något jag kan rekommendera om dem ska stå emot skit bättre ;)
tiger skrev:Jag skall allt testa Mr Muscle nästa gång för skoj skull =)
Är lite prisvärdigare än mitt Sonax om man inte åker till Gekås varje månad.. ;)
Tror knappast ugnsrent löser klarlack. Ej heller medel som inte heter "Maguires" eller liknande svindyra produkter. Snarare så tror man väl att dyra märkesprodukter måste vara bättre. :)

Dessutom blir originalfälgarna lika gula som tredjeparts. Troligtvis för att även originalfälgarna är tredjeparts.:)
Senast redigerad av Ronnie den 02 apr 2011, 23:36, redigerad totalt 1 gånger.
KIA Ceed SW Special edition 2015
med bl.a. panoramaglastak, sollucka, navigator, backkamera, DRL, "follow me home", rattvärme, 2 zons klimatanläggning.
Färg: Sand track metallic

Re: Vad använder ni för produkter till tvätt och dylikt?

16
tiger skrev:
Marcus_Turbo skrev:Var bara lite försiktiga att använda så starka medel om ni har "billigare" fälgar för ofta är klarlacken tunnare/sämre på dessa. Men våra originalfälgar verkar tåla en del, mina har inte blivit gula ens av salt och skit i vinter :) Dock så vaxade jag dem innan dem åkte på! Något jag kan rekommendera om dem ska stå emot skit bättre ;)
Hehe du har helt rätt =)
Bra att du nämnde det angående vaxet där Marcus. Jag har själv tänkt att göra samma sak med mina
sommarfälgar, dock blir det ett Lackskydd istället (ultima pgp), blir ungefär samma sak aningen motståndskraftigare
bara, skönt att nästan bara behöva spola av dem sen i sommar :D
Lugnt ;) För det lilla jobbet det kräver "beroende på fälg typ" gör mycket när man ska tvätta ju som du skriver ;).
Det med lackskydd låter ju smart :o vaxar du innan för att få bort tjära och annan skit på fälgarna eller?
Volvo V60 R-Design D5 ICE White

Kör försiktigt där ute o ge fan i våra vajerräcken ;)

Re: Vad använder ni för produkter till tvätt och dylikt?

17
Marcus_Turbo skrev:
tiger skrev:
Marcus_Turbo skrev:Var bara lite försiktiga att använda så starka medel om ni har "billigare" fälgar för ofta är klarlacken tunnare/sämre på dessa. Men våra originalfälgar verkar tåla en del, mina har inte blivit gula ens av salt och skit i vinter :) Dock så vaxade jag dem innan dem åkte på! Något jag kan rekommendera om dem ska stå emot skit bättre ;)
Hehe du har helt rätt =)
Bra att du nämnde det angående vaxet där Marcus. Jag har själv tänkt att göra samma sak med mina
sommarfälgar, dock blir det ett Lackskydd istället (ultima pgp), blir ungefär samma sak aningen motståndskraftigare
bara, skönt att nästan bara behöva spola av dem sen i sommar :D
Lugnt ;) För det lilla jobbet det kräver "beroende på fälg typ" gör mycket när man ska tvätta ju som du skriver ;).
Det med lackskydd låter ju smart :o vaxar du innan för att få bort tjära och annan skit på fälgarna eller?
Nej, jag tänkte i detta fall lite fälgrengöring (de är knappt använda) och sedan torka extremt, sen
gå över med lackskyddet.
Om de är rejält sketna kanske det vore en bra idé med en vaxning först som du säger, inte
ens kommit dit ;)
Kia Ceéd Crdi SW Komfort 128hk Cassa White -11

Re: Vad använder ni för produkter till tvätt och dylikt?

18
tiger skrev: Nej, jag tänkte i detta fall lite fälgrengöring (de är knappt använda) och sedan torka extremt, sen
gå över med lackskyddet.
Om de är rejält sketna kanske det vore en bra idé med en vaxning först som du säger, inte
ens kommit dit ;)
Aha på så vis ;) då är det ju bara att köra på, vart hittar man det lackskyddet?
Volvo V60 R-Design D5 ICE White

Kör försiktigt där ute o ge fan i våra vajerräcken ;)

Re: Vad använder ni för produkter till tvätt och dylikt?

19
Marcus_Turbo skrev: Aha på så vis ;) då är det ju bara att köra på, vart hittar man det lackskyddet?
Du hittar det på Bollnäs bilvårds webshop, har för mig att de är de enda
återförsäljarna här i Sverige; http://shop.bollnasbilvard.se/

Det kanske är hyfsat "dyrt", och andra sidan räcker en liten flaska till drygt 20 appliceringar
på en medelstor bil.
Skall själv behandla bilen snart efter att jag fått gjort fälgarna, då skall jag fixa bilder på det :)
Fördelen med det som jag har fått förklara för mig är att de är
lättbehandlat, och man kan även använda det på plast och dylikt...
man behöver ingen maskering när man lägger det.

Har sett att det finns billigare alternativ i "Turtle Lackförsegling Extreme"
men i mitt fall valde jag att satsa på Ultima´s då jag sett mycket
goda resultat ifrån det :)
Kia Ceéd Crdi SW Komfort 128hk Cassa White -11

Re: Vad använder ni för produkter till tvätt och dylikt?

20
Jag förtvättar med Strovels Alfanol® HD Grön som är ett alkaliskt rengörings- och avfettningsmedel.
Till schampoo använder jag Allbrite Cherryfoam grymt bra som luktar körsbär och är extremt drygt, har haft min 3,8 liters flaska i 3 år nu ( snart slut ). Tvättar med tvättvante
Polerar lacken med Menzerna Power Finish.
Skyddar med Ultima Paint Guard Plus
Har i år för första gången provat Bilt Hamber Auto-Clay (Soft) som är en lera man använder för polering som enkelt tar bort asfaltsfläckar och annat hårt sittande på lacken. Lacken blir oerhört ren och glidig. Rekommenderar denna produkt starkt.

//Jonas

Återgå till "Bilvård"