Annons

Funktion på AUTO HOLD och parkeringssensorer

1
Nybliven med KIA Niro Plug-In Hybrid och har stött på ett par saker som jag tycker är väldigt irriterande. Frågan är om verkstan kan ändra funktionalitet på vissa funktioner? Eller om det finns någon inställning jag inte hittat. Någon KIA-tekniker som har koll på vad som går att göra för inställningar via verkstans verktyg? Eller nån annan guru som vet? :)

AUTO HOLD
På alla andra bilar jag kört, inkl andra KIA-modeller, kommer bilen ihåg om AUTO HOLD var aktiv eller inte när man stänger av den. Den startar sedan upp med samma läge, dvs om den var på så är den på nästa gång jag sätter mig i bilen. Men den här bilen är senil och funktionen är därmed alltid avstängd varje gång jag sätter mig. Det känns som det kan vara en trafikfara om man antar att den är på och den inte är det och bilen rullar iväg. Visst, man kan kolla på displayen. Men om man nu kör olika bilar i tjänsten och alla andra har funktionen på andra sättet, så tänker man inte alltid på detta. Går det på något sätt att få bilen mindre senil? Det känns som utvecklingen går bakåt ibland när såna här enkla saker ändras/missas. Varför inte låta oss ägare välja i bilens inställningar om den ska komma ihåg eller inte?

Parkeringssensorer (främst fram)
Återigen får jag jämföra med andra bilmodeller och även andra KIA-modeller. Alla övriga jag kört har den här knappen för sensor P)))Ʌ med tillägget OFF, dvs att man tillfälligt kan stänga av sensorerna om man inte vill ha dem igång. Men på denna bil är det tvärt om, man får tillfälligt starta dem med denna knapp. Funktionen går in automatiskt när man backar, vilket så klart är bra, men sedan stängs sensorerna av och förblir av när man kommer upp över ca 10-15 km/h. De behöver ju så klart inte vara på då, men när man sedan ska parkera och köra in i en ruta så är sensorerna fortfarande av och man får ingen hjälp utan att behöva trycka igång dem igen. Detta missar man så klart och det har varit nära när man tänkt att det är lugnt för att bilen inte varnar, när det sedan varit riktigt nära. Nu saknas texten OFF på knappen i denna bil, vilket det står på knappen i andra KIA-modeller jag sett och andra bilar, så själva knappen är ju fel från början. Frågan här är då om det på något sätt går att få bilen att automatiskt aktivera sensorerna igen när man kommer ner under 15 km/h, alternativt byta knapp till den andra och därmed få rätt funktionalitet på det sättet. Även här hade det ju varit ypperligt om bilens ägare själv kunde ändra denna inställning i menyn, det finns ju så många andra grejer man kan ändra som man har mer eller mindre nytta av.

=====================
Kia Niro 1.6, 2020
Annons
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"