Annons

Död laddkabel (Schuko -> Typ 2) till PHEV

1
Efter att ha varit borta i 4-5 veckor så tog jag ovan nämnda kabel, som legat inomhus för skydd mot väder och vind, och stoppar in vårt vanliga 230-uttag. Inget händer. Inte ens den gröna lampan för nätanslutning lyser.

Detta har orsakat att vi fått det roliga Bromsfelet, som egentligen orsakas av att 12V-batteriet inte laddas. Har slagit av Smart+-laddningen (eller vad det heter) men det hjälper inte tillräckligt. Eventuellt har det att göra med åtgärdandet av ett hybridfel i våras som kan ha gått lite snett.

Det är en leasing-Optima som ska lämnas tillbaka i slutet av september. Första felsökningstillfälle finns på fel sida Stockholm i Akalla den 28/8. Segeltorps första tid är i oktober. Jag får inte lämna tillbaka bilen innan den är felsökt. Fram till och med den 28e måste jag typ antingen underhållsladda 12V-batteriet eller hoppas på att Bromsfelet inte dyker upp så vi kan ladda på laddstationer.. Kia har ingen kabel att låna ut och kräver att bilen ska lämnas tillbaka med hel kabel..

Har testat flera olika uttag, samma sak.
Testat att stoppa in kabeln i bilen, såklart ingen förändring.
Annan, likadan, kabel funkar i samma uttag och laddar bilen.
Ser ingen förändring på (vad jag tror är) fuktindikatorn på undersidan av kontrollbox en.
Testat att hålla in den gummiruta som finns på undersidan när jag kopplar in kabeln i hopp om att det är nån sorts återställningsfunktion, funkar inte.
Vill inte börja bända i plasten för att försöka felsöka själv, som Kia Segeltorp var en möjlig lösning.

Är det någon som varit med om samma sak?
Försvinnande: 2017 Skoda Superb Combi Style Business Tdi 150 hk DSG
Kommande: 2020 Gravity Blue Optima SW PHEV Advance Pluspaket 2 2.0 GDi 156hk Aut
Annons

Re: Död laddkabel (Schuko -> Typ 2) till PHEV

2
Uppdatering: Istället för att tvingas köpa en helt ny för 15k, så fick jag tips av Torvalla bil i Sätra att kolla på www.bildelsbasen.se efter artikelnummer 91887-G5531. På nån minut hade jag klickat hem en beggad för 2,75k inkl frakt som ankom dagen efter. Köpte en liten Gula änkan för att fira 🥳
Försvinnande: 2017 Skoda Superb Combi Style Business Tdi 150 hk DSG
Kommande: 2020 Gravity Blue Optima SW PHEV Advance Pluspaket 2 2.0 GDi 156hk Aut

Re: Död laddkabel (Schuko -> Typ 2) till PHEV

3
Hittade en begagnad oanvänd på FB Marketplace för 500kr. Finns många tredjeparts laddare som är bättre och billigare än original.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver

Re: Död laddkabel (Schuko -> Typ 2) till PHEV

4
DrGadget skrev: 24 okt 2023, 23:41 Hittade en begagnad oanvänd på FB Marketplace för 500kr. Finns många tredjeparts laddare som är bättre och billigare än original.
Begagnad oanvänd ?? Den var.. annorlunda.
Klart att det finns både billigare och bättre alternativ på nödladdare,
men du får inte lämna tillbaka en Leasing-bil med en piratladdare. Det måste vara original.

Re: Död laddkabel (Schuko -> Typ 2) till PHEV

5
Trist att Kia tar överpriser på just laddare när de ofta har hyfsade priser på andra tillbehör och reservdelar.
Laddaren jag hittade hade varit en en bil som de alltid laddade från box. Bilen blev smälld och inlöst så de plockade ur laddaren innan skrotning, Hade tur, men sett andra som tidigare sålt Kias laddare på FB för runt tusenlappen
SorentoUM skrev: 25 okt 2023, 07:10
DrGadget skrev: 24 okt 2023, 23:41 Hittade en begagnad oanvänd på FB Marketplace för 500kr. Finns många tredjeparts laddare som är bättre och billigare än original.
Begagnad oanvänd ?? Den var.. annorlunda.
Klart att det finns både billigare och bättre alternativ på nödladdare,
men du får inte lämna tillbaka en Leasing-bil med en piratladdare. Det måste vara original.
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver
Skriv svar

Återgå till "Kia-bilar, ej modellspecifikt"