Annons

Takräcke till nya Niro

1
När jag kollade med Thule angående takräcke fick jag tillbaka från dem att takrailsen är gjorda i plast och inte går att fästa något i. Verkar inte finnas som tillbehör på Kias hemsida vad jag kan hitta. Tittar man på bilfakta om modellen står det att man kan lasta 75 kg på taket. Jag har beställt en bil men känner mig lurad. Påtalat det här till återförsäljaren. Väntar på svar. Har någon annan uppmärksammat det här och eller löst det?
Annons

Re: Takräcke till nya Niro

4
Jag har stött på samma problem. Länken som någon skickade är inte relevant, om man tittar på Thule-produkterna som listas så är de avsedda för tak utan rails. När man söker på sajter som säljer takräcken så får man inga träffar på den här modellen och jag har heller inte hittat något på Kias egen hemsida.

Däremot hade jag inte fått höra att relingarna inte går att använda för lasthållare. Det vore ju en fullkomlig skandal och då skulle jag också definitivt känna mig lurad! Jag har ställt frågan till min återförsäljare. Ska uppdatera här om jag får reda på något och tar tacksamt emot info från andra också...

Re: Takräcke till nya Niro

5
Fick idag detta från Kia:
"Nya Kia e-Niro är är godkänd för att kunna ha taklast. De första serien av lasthållare höll tyvärr inte måttet för våra grundliga tester, vilket gjorde att vi behövt göra om hela projektet. En ny version är nu under framtagandet och beräknas vara klar någon gång under juni-juli. Så fort de finns att beställa så går informationen ut till alla auktoriserade Kia återförsäljare. Håll därför kontakt med din återförsäljare för mer information om när de finns att beställa."

Re: Takräcke till nya Niro

6
När jag hörde med min återförsäljare tidigare i maj sa de slutet maj till början juni. Men nu verkar det ännu mer försenat enligt inlägget tidigare. Man kan ju undra ifall de gör tester själva i Sverige eller inte. Det här måste ju vara ett problem i hela världen kan man ju tycka.
Man kan ju undra hur de tänkte på Kia när man gjorde rails i plast. Måste ju vara totalt hjärnsläpp, troligtvis någon ekonom som såg att man kunde spara några ören.

Re: Takräcke till nya Niro

7
Hej...ny här.
Någon som har monterat det och har feedback.
Avser att köpa en Ev nu och eftersom jag behöver få med skidor sa säljaren att det bara var att kasta på box och räcken.
Jag tänkte utan att titta att det är rails och inga problem..... men det verkar vara lite special/bökigt om man läser och med så kort tak/rail känns det som att boxen kommer att sitta som en keps på taket ( långt fram).
Tittar man t.ex på Thules räckessystem till den står det max 80km/h om man har platta pkt på taket ( uppåtkrafter), och det lär ju gälla box då också ?
Någon som sett/provat och kan bekräfta att det inte är några problem ( montage/användning)
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"