Annons

Hur kör man optimalt med Niro pluginhybrid ?

1
Mitt körsätt passar både elbil och laddhybrid men för primitivt laddstruktur efter vägen gör att jag tar ett steg i taget
Började köra KIA laddhybrid MY 2022 i jan 2023 efter tre år med Hybridbilen Niro-Jag räknar med 0,3 lit/mil som årsgenomsnitt av bensin med pluginhybriden mot hybridens 0,5 Mitt körsätt och fördelning av årsmil på landsväg/stad ger möjlighet till att använda elmotorn 50% av årsmilen. Vintertid tar kallstarter ca 2 dl bensin sen tillkommer för laddhybriden ca 1 dl/mil att hålla bilen varm På en resa 5,5 mil på el under vintern drar bilen bara ca 0,1 lit/mil Hybriden drog på samma sträcka 0,52 lit/mil En rejäl minskning av utsläppen vid kortare körningar även vintertid bra att inte elen i hybridbatteriet använda att värma bilen Slapp värmepump som inte behövts bara gjort bilen dyrare,.
Vid längre körningar undrar jag lite hur man använder batteriet optimalt. Jag har provat på 15 milssträckor att köra olika fort i autoläget Om jag körde mjukt förbrukades hybridbatteriet efter 8 mil men om jag körde lite mer aggressivt och fortare räckte batteriet 12 mil- Lägst bensinförbrukning blev såklart med mjukkörningen.
Har kommit fram till att det borde vara bäst att alltid börja med EV läget om bilen är fulladdad ock köra EV någon mil då säkerställer man att batteriet kan laddas under färden. Batteriet laddas ju vid inbromsning och i nedförsbackar med bromsande generator och laddas av bilmotorn om det finns effektutrymme för optimal belastning av bensinmotorn,
Kan inte se nån fördel med autoläget i förhållande till hybridläget efter en start i EV och om jag kör slut på batteriet sista milen innan jag når min destination.
Har hört nån skröna om att den fullutrustade bilen adv plus 2 har det så att om man anger slutdestinationen i navigatorn sprids elmilen ut under hela resan- men det stämmer inte på min bil som är advplus2. Enda fördelen om det varit så är att bränsleförbrukningen då ligger på samma nivå då elmilen blir utspridda. under hela resan
Finns det några bra råd av erfarna plugin hybrid förare ?
Annons

Re: Hur kör man optimalt med Niro pluginhybrid ?

2
Hej, jag har Kia Niro Laddhybrid 2020, köpte en som körts som demo på Hedin Bil.
Jag pendlar 2,5 mil till jobbet varje dag så jag kör nästan på ren elmotor, har vissa branta backar jag kör i hybrid.
När jag kör långt så kör jag på el ut ur stan, när jag kommer till snabbare väg typ motorväg så kör jag på hybrid och om jag har kvar något i batteriet så kan jag avsluta med ren el den sista biten fram.
Jag kör aldrig i autoläge, vet inte riktigt varför den finns.
Har en förbrukning totalt på 0,15 lit/mil på 5 000 mil.

Re: Hur kör man optimalt med Niro pluginhybrid ?

3
Efter att ha kört Niro pluginhybriden 5 månader vet jag nu hur man kör en laddhybrid optimalt på långfärd mer än 6 mil .Man ska utnyttja elen på sträckor med lägsta hastighet under en längre resa då får man ut mest elmil och den ineffektiva bensinmotorn med stora värmeförluster går färre mil och kortare tid.
Min Niro pluginhybrid med "5,4mil batteri" räcker sommartid 5,9 mil på 50-70 väg och 4 mil på motorväg 100-110 dvs milförbrukningen av kwh ökar 35% från 1,5 till 2 kwh/mil om jag ökar farten från ca 60 km/h till ca105 km/h.
Kör jag i hybridläge ökar förbrukningen av bensin från 0,42 till 0,5 eller 20% .
Man tänker inte på att eldrivna bilar ökar förbrukningen procentuellt mer vid ökning av farten än fossildrivna .bilar beroende på att det är så stora energiförluster som är en bas i förbrukningstalet för bensinmotorn som drar ner procenttalet vid ökning av farten.. Om man dessutom inte är lätt på gasen med elbilen blir skillnaden ännu större till elbilens nackdel
För bästa ekonomi, minsta bensinförbrukning ska man själv styra elmotorn under långfärd Kör med el på sträckor med lägsta hastighet och var lätt på gasen och se till att förbruka all el i batteriet under långresan.
Undvik elkörning på motorväg om det finns sträckor med lägre hastighet som räcker under färden,
Det som står till buds i bilen är att styra själv el eller laddhybrid Autoläget anpassar bilen automatiskt och det blir något bättre än att ställa in på el då all el förbrukas i början av resan Inget slår "egen styrning" när el ska användas om man har lite hum om väghastigheterna under den valda resvägen,
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"