Annons

Problem: Bensinmotorn startar i 4 sek för att sen stängas av.

1
Hejsan, jag har en Kia Optima PHEV sedan aug -17 som rullat 5800mil. I regel (i vintertid) har jag AC:n avstängd när jag startar bilen och då startar inte bensinmotorn automatiskt. När jag sen sätter igång ACn efter en tids körning så startar bensinmotorn. Allt OK.

Men...sedan 1-2 månader tillbaka har bensinmotorn börjat starta när man tänder bilen, trots avstängd AC. Och efter 3-4 sekunder stängs motorn av. Någon som har liknande problem med sin bil?

Jag har haft bilen i snart sex år och den har aldrig betet sig så. Service/mjukvara gjordes i augusti 2022 och detta märkliga beteende har börjat under mars -23, så det var ju en bra bit in i vintern.

Kan också tillägga en grej: Detta beteende började efter att jag en gång inte tankade förrän det var i princip helt slut i tanken. Tror räckviddsmätaren (bensin) t.o.m. visade '0 km'. Batteriet var också helt tomt. Så jag laddade bilen en liten stund hemma för att köra till macken med batteri. När jag startade bilen så startade bensinmotorn ändå och jag körde 1km till macken och tankade. Sen dess har vi detta märkliga beteende. Dock vet jag inte om det är kopplat till varandra.
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"