Jag köpte en Niro PHEV nyligen och efteråt har funderat på det här med elektromagnetisk strålning.
OBS - Flaggar för långt inlägg redan nu, tacksam på förhand för bra kommentarer.
Det verkar inte finnas någon vetenskaplig konsensus kring e/m fältens hälsoeffekter men allt över 0,4 mikrotesla är ett gränsvärde som i bland annat ICNIRP fastställs som en nivå över vilken man bör beakta försiktighet. Se nedan.
Vill poängtera att jag inte är en alarmist, däremot en skeptiker som vill tänka till ett extra varv i en era där vi nyss haft Dieselgate inom bilindustrin. Det finns dessutom gott om exempel på hur mänskligheten historiskt missat farliga element i ett tidigt skede utan att tillämpa någon försiktighetsprincip.
Med det sagt har jag tre små barn som kommer åka med mig i bilen så jag började tänka, söka, läsa och tog kontakt med Kia Sverige.
Nedan följer min korrespondens med dem:
"Hej, Jag är nybliven ägare till en Kia Niro PHEV och har en fråga kring elektromagnetisk strålning som återförsäljaren inte kunde svara på. 2002 uppmärksammades att Volvos bilar gav upphov till strålning över referens/gränsvärden eftersom man hade en drivlina från motorn till startbatteriet, som sitter bak. Detta är en fråga som inte har varit uppmärksammad så mycket efter det, men i en Niro PHEV sitter hybridbatteriet också bak, under baksätena, med kablar som löper längs med bilen. Jag har 3 små barn som kommer att åka med mig och jag är fundersam kring detta. Det är alltså inte batteriet, utan kablarna till och från batteriet som är föremål för min fråga. Jag skulle vilja veta hur kablarna är dragna; huruvida de är jordade eller nollade genom interferens, och ifall Kia har gjort någon mätning av mängd strålning inuti bilen? Tack på förhand"
Kia Sverige svarar:
"Tack för ditt meddelande.
Samtliga KIA-bilar, oberoende av drivlina, testas av R&D i Korea i enlighet med ICNIRP 2010 spec.
För DE PHEV specifikt gäller:
Test results: Maximum emissions 1.419 uT (Micro Tesla) / 19.99% (compared to ICNIRP regulations)
Maximum Emission Point: Passenger side Floor
The test results show that all of the test regulations required by ICNIRP are satisfactory
Vi önskar dig en fortsatt fin dag!"
Jag återkom:
"Tack för svaret!
Jag har kikat i ICNIRP, som inte är en reglering utan rekommendationer, och där kan man läsa;
"As noted above, epidemiological studies have consistently found that everyday chronic low-intensity (above 0.3– 0.4 T) power frequency magnetic field exposure is associated with an increased risk of childhood leukemia. IARC has classified such fields as possibly carcinogenic."
Dessutom hittar jag inga nivåer i ICNIRP där det går att utläsa att värdet 1,419 mikrotesla som uppmätts av KIA skulle vara godkänt (?)
Tacksam om ni kan förtydliga var detta kan hittas.
Sedan tidigare finns en rekommendation från Strålskyddsmyndigheten kan långvarig strålning över 0,2 µT vara farligt.
För att göra det hela mer komplext beror detta på hur många hertz som skapar det elektromagnetiska fältet.
Enligt en annan tabell för Sverige är referensvärdet för 50Hz 100mikrotesla, medan det för 900Hz ligger på 0,14 mikrotesla.
https://www.rivm.nl/sites/default/files ... 202018.pdf
Vid hur många Hz gjordes mätningen ovan hos KIA?"
Sista svaret från Kia:
"Alla Kia modeller uppfyller kraven enligt de test som har utförts av Kia i Korea.
Någon ytterligare information har vi inte att tillgå."
Till er som orkade ta er igenom detta
Tack på förhand.