Annons

Automatlåda, fast i P-läget

1
Min sambo har en Kia Ceed 2010, halvkombi med automat, gått runt 18400.
Imorse när hon skulle åka iväg så fick hon först inte ur växelspaken från P-läget, när hon väl fick ur den så ville den inte lägga sig i D. För att få den i D fick man röra den mellan N, R, och 3 sedan till D och då kunde hon köra iväg.
Spaken är även seg och rör sig inte lika lätt som den skall.
Det jag hunnit göra är bara att kolla oljan och det finns tillräckligt samt att den såg okej ut. Tänkte kolla mer i helgen, men är det någon som varit med om liknande eller har tips på vad man kan göra?
Annons

Re: Automatlåda, fast i P-läget

3
Lite feedback på mitt fel. Kunde med lite lirkande få den till drive och åkte till firman där frugan köpt den. Väl på plats lämnade jag bilen i neutral. Firman ringde några dagar och meddelade att bilen funkade perfekt utan åtgärd. Något skramlade väl till rätt plats under färden dit.
KIA Ceed 2010 1,6 crdi automat

Re: Automatlåda, fast i P-läget

4
Problemet kom tillbaka häromdagen, fick med milt våld i D och väl hemma hade det skakat till. Nu ligger en lagom stor mejsel i bilen för att manuellt kunna låsa upp shiftlock. Misstänker mekaniskt fel i länkaget, verkligen ingen som har koll på det här? Nyfiken på hur man öppnar och kollar delarna.
KIA Ceed 2010 1,6 crdi automat
Skriv svar

Återgå till "Problem"