Annons

12v batteriet - Varning i Kia Connect-appen

1
Hej är det någon som säkert vet, jag har en Kia Niro Plug-In årsmod 2020 och nu i Kia Connect-appen under status så är batterisymbolen röd med texten Varning" under. Inga meddelanden inne i bilen. Vad betyder detta? En till fråga: När laddas det mindre 12volts batteriet, är det när man kör eller är det när man laddar drivlinans batteri i laddboxen hemma? Det har vart 20 grader kallt någon vecka här nu när jag upptäckte denna varning i appen Kia Connect och den står ute, har inget varmgarage här.
Annons

Re: 12v batteriet - Varning i Kia Connect-appen

3
Walle skrev: 17 dec 2022, 10:18 Hej är det någon som säkert vet, jag har en Kia Niro Plug-In årsmod 2020 och nu i Kia Connect-appen under status så är batterisymbolen röd med texten Varning" under. Inga meddelanden inne i bilen. Vad betyder detta? En till fråga: När laddas det mindre 12volts batteriet, är det när man kör eller är det när man laddar drivlinans batteri i laddboxen hemma? Det har vart 20 grader kallt någon vecka här nu när jag upptäckte denna varning i appen Kia Connect och den står ute, har inget varmgarage här.
12-volten laddas inte från nån av motorerna, utan från HPCU-enheten när man kör (oberoende av körläge). 12-volten laddas också när man laddar HV-batteriet, men bara tills HV-batteriet är 100 % laddat.
Har lika bil som du, men har inte sett felkoden, trots att jag förra vintern drabbades två ggr av tomt 12 V batteri. Men det kan ju vara en ny funktion som implementerats senare i appen.
Iaf fick jag ett nytt batteri efter att det hände andra gången.
Det är ju känt att 12-volten är känslig, särskilt vintertid, och om man dessutom kör kortare sträckor.
Så nu underhållsladdar jag 12-volten ett par ggr/mån (vintertid), för att vara säker på att bilen ska kunna startas.

Re: 12v batteriet - Varning i Kia Connect-appen

5
Eftersom det är ett litet batteri måste man köra bilen lite längre än bara kortturer på vintern
Lite som när man är i fjällen och det är svinkallt Utöver bilturen tor skidspåret eller slalombacken måste man köra bilen lite längre sträcka då och då. Se upp med extratillbehör som drar ström tex motorvärmare eller extralysen. ingen bra grej för KIA Niron om man inte är vintervan med det lilla batteriet!! De flesta som får problem är oerfarna vinterbilister utan garage .Blir snabbt problem med litet batteri om man inte underhållsladdar nästan varje dag rex ha bilen igång en tid.. TIPS ha ett Lithium startbatteri som bacup enkelt att starta bilen med det-Jag har ett liggande i bilen sen 2015 som jag uderhållsladdar våt o höst och använder till båten på sommaren som bacup.
Så fort bilen är igång laddar den.
När den gröna syḿbolen ready lyser ( grön bil och 2 pilar) laddas 12V batteriet via stora batteriet om det finns kräm i det eller det laddas.

Re: 12v batteriet - Varning i Kia Connect-appen

6
Eftersom det är ett litet batteri måste man köra bilen lite längre än bara kortturer på vintern
Lite som när man är i fjällen och det är svinkallt Utöver bilturen tor skidspåret eller slalombacken måste man köra bilen lite längre sträcka då och då. Se upp med extratillbehör som drar ström tex motorvärmare eller extralysen. ingen bra grej för KIA Niron om man inte är vintervan med det lilla batteriet!! De flesta som får problem är oerfarna vinterbilister utan garage .Blir snabbt problem med litet batteri om man inte underhållsladdar nästan varje dag rex ha bilen igång en tid.. TIPS ha ett Lithium startbatteri som bacup enkelt att starta bilen med det-Jag har ett liggande i bilen sen 2015 som jag uderhållsladdar våt o höst och använder till båten på sommaren som bacup.
Så fort bilen är igång laddar den.
När den gröna syḿbolen ready lyser ( grön bil och 2 pilar) laddas 12V batteriet via stora batteriet om det finns kräm i det eller det laddas.
Skriv svar

Återgå till "Niro Plug-In Hybrid"