Annons

Re: KIA connect

11
BeNy skrev: 29 sep 2022, 19:02
Sporre skrev: 29 sep 2022, 08:48
Bossy skrev: 28 sep 2022, 10:57 Någon mer som har haft svajig uppkoppling med Kia Connect den senaste veckan? Ibland funkar det men oftast får jag ingen koppling mot bilen när jag försöker uppdatera statusen eller t.ex. starta Ac:n.
Yes!
Sedan i tisdags får jag ingen kontakt med bilen. Försöker uppdatera statusen för att se räckvidden, men appen står bara och snurrar och efter stund dyker ett meddelande upp om "Nätverksfel". Har testat att installera om appen, har testat både med Android och iPhone men får samma fel.
Vet inte om felet sitter i appen eller i bilen.
Samma här! 😒
Sedan uppdateringen till 2.1.6 igår, så får jag inte längre nån kontakt med bilen! Har installerat om appen, startat om mediaenheten i bilen med hjälp av reset-knappen. Prövat med wifi och mobildata, ingen skillnad. Inget hjälper. Samma felmeddelande som ovan. Samma fel på min frus mobil! Appen fungerade faktiskt riktigt bra innan, inga problem att connecta även om vissa delar inte fungerade fullt ut.
Är det inte märkligt att KIA gör så bra bilar, har en Kia EV6 GT line, men har så förbaskat svårt att göra en fungerande app. Har man ett betyg på 2,2 utav 5 på Google Play, så borde man börja fundera på vad man sysslar med! Det är nog dags att de byter ut sina programmerare!
För mig fungerade det faktiskt att nollställa mediaenheten (tack för tipset Magnus). Nu pratar bilen och appen med varandra igen.
Annons

Re: KIA connect

12
Sporre skrev: 30 sep 2022, 16:07
BeNy skrev: 29 sep 2022, 19:02
Sporre skrev: 29 sep 2022, 08:48

Yes!
Sedan i tisdags får jag ingen kontakt med bilen. Försöker uppdatera statusen för att se räckvidden, men appen står bara och snurrar och efter stund dyker ett meddelande upp om "Nätverksfel". Har testat att installera om appen, har testat både med Android och iPhone men får samma fel.
Vet inte om felet sitter i appen eller i bilen.
Samma här! 😒
Sedan uppdateringen till 2.1.6 igår, så får jag inte längre nån kontakt med bilen! Har installerat om appen, startat om mediaenheten i bilen med hjälp av reset-knappen. Prövat med wifi och mobildata, ingen skillnad. Inget hjälper. Samma felmeddelande som ovan. Samma fel på min frus mobil! Appen fungerade faktiskt riktigt bra innan, inga problem att connecta även om vissa delar inte fungerade fullt ut.
Är det inte märkligt att KIA gör så bra bilar, har en Kia EV6 GT line, men har så förbaskat svårt att göra en fungerande app. Har man ett betyg på 2,2 utav 5 på Google Play, så borde man börja fundera på vad man sysslar med! Det är nog dags att de byter ut sina programmerare!
För mig fungerade det faktiskt att nollställa mediaenheten (tack för tipset Magnus). Nu pratar bilen och appen med varandra igen.
Efter ytterligare en reset av mediaenheten, så fick appen kontakt igen!

Re: KIA connect

13
Jag har en Niro plug-in hybrid årsmod 2020 och sen nån vecka så slutade Kia Connect att fungera, går inte att uppdatera info. Appversion 2.1.6 står det i min androidtelefon. Skumt också att i bilens meny så ser det ut som att UVO inte är aktiverat (vilket det givetvis varit) Okej, jag aktiverar väl då tänkte jag men då får jag meddelandet "Inget mobilt nätverk tillgängligt" vilket det förstås finns, bra täckning här (samma ställe som när jag aktiverade UVO 1a gången för ca ett halvår sen) Jag har också provar reseta infosystemet i bilen via lilla knappen vid volymkontrollen och det blev ingen skillnad. Är det någon som har någon ide´ runt detta?

Re: KIA connect

14
Det heter inte UVO längre.
Det heter KIA Connect och KIA Live (men det visste ni kanske redan)
Ladda ner den nyaste appen (KIA Connect) med svart bakgrund och vit text.
De två tidigare UVO-apparna är utdaterade och kommer inte att supportas eller fungera framöver.

Och efter senaste AVN-uppdateringen står det KIA istället för UVO uppe i högra hörnet på displayen.
Se till att ni har den senaste versionen i AVN-enheten. Kontakta verkstad eller ladda ner och uppdatera själva.

Re: KIA connect

15
Jag köpte en e-Niro, som är en 2020-års modell byggd 2021, 1 september. Connect fungerade fint fram till 27e september, sen slutade den fungera. Har gjort supportcase till Kia Connect support utan att få något svar. Kontaktade lokala återförsäljaren som kom med fantastiskt dåliga tips (installera om appen i telefonen och starta om navigatorn med den dolda knappen bredvid volymkontrollen i bilen.)
Jag försökte aktivera om Uvo, men bilen sa: "Inget mobilt nätverk tillgängligt. Kontakta din servicepartner eller en auktoriserad Kia partner."
Uppe i hörnet kunde jag dock se symbolen för mobiltäckning, och den var 4 av fem. Så det var inget fel på mobiltäckningen.

Då jag kunde läsa här att någon skrev om att Uvo blivit utbytt mot Kia uppe i övre högra hörnet, misstänkte jag att Kia bytt namn på servrarna i om med övergången från Uvo till Kia Connect.

Efter en del sökande hittade den här sidan där man kan ladda ner mjukvara för att tanka hem uppdateringar till "navigatorn" och det visade sig vara uppdatering för hela datorn till mittenskärmen.

https://update.kia.com/EU/SV/navigationUpdate

Jag laddade ner den och flyttade över till ett USB-minne enligt deras guide och uppdaterade idag firmware i "Navigatorn".
Det tog minst en timme, kanske två. Jag lät den stå och gjorde lite annat under tiden.
Testade senare att hämta status från Kia Connect-appen och det visade sig att nu fungerar det igen.

Det är skrämmande att en auktoriserad verkstad inte har en blekaste aning om att det behövs en ny uppdatering för att Connect ska fungera.
Ännu mer skrämmande är att Kia stänger av sina servrar så kort tid som tre månader (firmware släpptes 22-07-13) efter att den nya versionen släppts utan att informera om att de som inte uppdaterar tappar funktion.
Skriv svar

Återgå till "e-Niro"