Annons

Byta drivrem på Ceed

1
Jag behöver byta drivrem/ multirem på min Ceed 2011. Har kollat på det och sett att jag har den understa dragningen av remmen på denna bilden:
6885_3SNESAOA262OC1439068337.jpg 6885_3SNESAOA262OC1439068337.jpg Visad 15130 gånger 116.73 KiB
Jag tror att T är spänn-hjulet men hur drar jag tillbaka det? Vad jag kan se sitter det bara fast med en torx T30. Är det via den som jag ska dra tillbaka hjulet?
Grejen är det att jag får inte in ett spärrskaft och en T30 torx för att kunna dra tillbaka detta hjulet. Är det något specialverktyg jag behöver eller är jag helt fel ute?
Annons

Re: Byta drivrem på Ceed

2
T är Tensioner (spännare) så det är helt rätt.
Tror den dras med 14mm nyckel. Kan vara annan närliggande storlek också, men ingen torx eller annan specialare iaf.
Det är alltså inte själva hjulet du ska dra, utan spännarkroppen som det hjulet sitter på.

Re: Byta drivrem på Ceed

5
Vid vilket miltal rekommenderas remmen att bytas ?
Är det svårt att byta själv och vad kan den kosta ungefär ?
Är det fördel att välja original eller är det bra och billigt på Biltema ?
Vad tar verkstaden för jobbet ?
Är nyfiken då jag tänkte byta i förebyggande syfte.

Re: Byta drivrem på Ceed

6
Remen är väldigt lätt att byta, du dra men hjälp av 14mm hylsa smidigast 3/8' och ett spärrskaft moturs för att sedan sätta i en sprint för att soännaren inte ska åka tillbaka. Senda R det bara byta remen för att sedan dra ur sprinten igen, kan behöva dra lite med spärrskaftet för att lätta på sprinten.
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15
Skriv svar

Återgå till "Problem"