Annons

Elfel Kia Optima SW (JF) 2017 2.0 T-GDi

1
Har försökt hjälpa min syster med hennes bil på distans.

Den har laddat ur batteriet flertalet gånger och till den punkt att vi blev tvungna att byta batteri. Problemet fortsatte med nya batteriet så jag inrådde henne att skaffa en CTEK och underhållsladda batteriet regelbundet.

Det är alltså på nivån att bilen inte startar om den står still i 2-3 dagar.

I samband med detta slänger den en jävla massa felkoder omkring sig. Airbaglampa är vanligast, men även LKAS, automatiska nödbromsen och EPB.

Kopplade in min iCarsoft felkodsläsare nu och kunde plocka ut:
C180508 LKAS CAN Signal Error
C222401 Rear-RH (or rear) actuator circuit
C222001 Rear-LH Actuator Malfunction
C136008 ESP Irreversible Error
C272246 System Out of Calibration

Jag rensade alla felkoder för att se vad som kommer tillbaka och skulle vi ut och köra lite för att lyssna då hon hade ett ljud som jag tycker låter som elektroniska parkeringsbromsen.
Provade att lägga i och lägga ur parkeringsbromsen två gånger.
Första gången funkade det fint. Efter andra gången lös lampan att bromsen fortfarande var i fastän den inte var det. Inga felkoder i systemet dock. När vi försökte köra så "tjöt" bilen så fort vi kom över 5km/h. Men bromsen låg alltså inte i.

Bilen har varit hos verkstad 3ggr, inget hittat.
Jag har googlat alla felkoder och beskrivningar men får inte träff på något. Det är som att ingen någonsin har haft ett fel på sin Kia...

Fruktansvärt frustrerande är det.

Någon som har input?
Annons

Re: Elfel Kia Optima SW (JF) 2017 2.0 T-GDi

2
Det gick att köra igen nu efter lite laddning av batteriet. Jävligt oklart vad det var innan.

C222401 Rear-RH (or rear) actuator circuit
C222001 Rear-LH Actuator Malfunction
C136008 ESP Irreversible Error

Kom tillbaka när vi körde en tur. Inga andra missljud eller problem.

Tänker mig att det är parkeringsbromsens elmotor som inte funkar.
Skriv svar

Återgå till "Optima"