Annons

tappar kraft o dör

1
hej
har fått problem med min kia ceed -07
började förra veckan när jag körde strax under 3 tusen varv dryga 120km/h
skulle köra om en bil men när jag försökte få den att komma över 3 tusen varv så hände det inget.
efter att tag dog bilen men det va bara att starta den igen.. upprepade sig flera gånger till efter det.. den dör o kommer tillbaka dör o kommer tillbaka....
nu har även motor lampan tänds.
någon som har varit med om något liknande eller vet vad detta kan bero på?
tacksam för hjälp.
Annons

Re: tappar kraft o dör

6
vilden skrev:var in med bilen igår o fick fram en felkod. dom skulle kolla upp det och återkomma med en åtgärd.
återkommer när jag fått mera info från mekanikern.
Fick du veta vilken kod? Kan det ha varit p1186? Isåfall är det bränslefiltret
Kia cee'd sw GT-line -16, Kia cee'd sw SPII -15

Re: tappar kraft o dör

8
Hej, har samma problem och felkod.
Bilen dör sporadiskt, är svårstartad och har felkod P1186.
Jag bytte bränslefilter och upptäckte då att bränslevärmaren (sitter mellan filtere och filterhuset) läcke i kontakten. (när jag blåste in luft i filtret.
Min teori är att det har sugits in luft i kontakten och att motorn hackat, dött pga detta.
Har beställt nu bränslevärmare från Förenade bil, ca 800kr+. Den kommer på måndag så jag byter väl på måndag eller tisdag.
Vad tror ni om denna teori?
Återkommer om problemet löste sig. Kanske kan vara värt att kolla om andra får liknande problem.
Ceed 1,6 diesel 2011
MVH
/Jonas
2010 KIA CEED 1,6 CRDI ECO SW (diesel)

Re: tappar kraft o dör

10
Hej, har detta problem med att den tappar kraft och dör i min KIA ceed diesel -011? Startar alltid igen, men detta har hänt vid kyla, när det typ har vart 10 - 15 minus nu....hände förra vintern, hällde i dieseltillsats då, mot frysning o dylikt, det hjälpte....men nu verkar det inte hjälpa med det? Vid stillastående då jag gasar, går han upp till max 2800 varv, kanske ska vara så vid stillastående? Men om jag ska testa att börja med att byta bränslefilter, vart sitter det? Mvh Haghult
Skriv svar

Återgå till "Problem"