Annons

Re: Byta spindelled vänster fram

11
Skölden monteras ovanpå spindelleden, alltså som om man lägger en bricka mellan bult och mutter. Skölden ska peka nedåt för att ge värmeskydd åt spindelleden och gummit (värme från bromsarna).
Annars inga konstigheter. Tänk på att verkligen dra den nya spindelleden i botten. Jag har för mig att den ska dras med typ 300Nm, alltså rejält mycket kraft
Annons

Re: Byta spindelled vänster fram

14
Perfekt.
Tack för svar Sorento!
Här kommer en bild från min bil på spindelleden som ska bytas.
Bild


Då börjar jag med att ta loss muttern längst ned (den med splinten).
Vad är sedan enklaste sättet få ned bärarmen:
Är det att slå med slägga ovanifrån?
.. eller att bända ned den med lämpligt verktyg?
Det ser ut som man får kort rörelselängd med släggan men det kanske inte behövs så mycket.
Samt hur vet man hur mycket 300Nm är om man saknar momentnyckel?

Re: Byta spindelled vänster fram

15
I ditt fall är det bara att köra på med släggan då du inte har utrymme att bända med en bärarmskrok.
Tänk på att den kan sitta som berget, så ge den en rejäl omgång. Du kan inledningsvis borsta rent med en stålborste och spraya på någon form av tunnflytande/penetrerande rostlösare så blir det något lättare.
Du behöver inte dra den exakt 300Nm, bara se till så att den bottnar ordentligt med rejäl kraft på ledhandtaget (och att skölden hamnar på rätt ställe)

Re: Byta spindelled vänster fram

16
Då var det klart. Spindelleden är bytt och bilen gick igenom ombesiktning.

Stort tack till Sorento för, som alltid, suverän coachning!!
Kan tillägga att det var precis så rostigt och eländigt som Sorento beskrev. Fick ta lös bromsskiva för att komma åt och rengöra med stålborste. Sen sprayade jag med WD40 och därefter värmde med värmepistol.
Köpte ett grovt ca 50cm ledhandtag på biltema och kunde få loss spindelleden. Då hylsan ej var tillräckligt djup fick jag kapa bulten på den gamla spindelleden med rondell. Den nya spindelledens bult var också för lång men jag kunde ändå få in ledhandtagets fäste ca 1cm i hylsan vilket var tillräckligt för att kunna dra åt riktigt hårt.

Måste jag balansera framvagnen nu eller kan jag glida på det?

Re: Byta spindelled vänster fram

17
Bra jobbat.
Om du syftar på hjulinställning, så behöver du ej göra det för spindelledens skull. Det är fasta lägen som inte påverkas av detta ingrepp.
Däremot skadar det aldrig att göra en hjulinställning, speciellt om man märker att något däck börjar slitas konstigt/ojämnt.
Men som sagt, inte nödvändigt för denna operationen.
Skriv svar

Återgå till "Problem"