Annons

Montera dragkrok själv - koppla in elsats till bilens elsystem

1
Hej!

Vi har en Kia Ceed sw phev 2021, och tänkte montera på en dragkrok.

Någon som vet om det finns el framdraget med en färdig kontakt på den modellen? När vi köpt bilen sa säljarten det, men efter att ha googlat en bra stund nu verkar det inte så enkelt... Jag vill koppla in det på bilens system så att blinkers och backljus styrs direkt från bilen och inte någon sensor som vissa elsatser verkar använda sig av.

Det sitter ju några oanvända kontaktdon under bilen vid kofångaren, kan det vara så bra att det är dem? Med då borde det ju säljas dragkrokar som är förbereda för inkoppling där kan man tycka...

https://www.dropbox.com/s/m375aaywurkqg ... 0.jpg?dl=0

(Jag har läst att vissa har kopplat på automatisk avstängning av backsensorn (PDW) när släpet är påkopplat, så avancerat behöver jag inte. Bara att det är propert kopplat.)

Mvh,
Andreas
Kia Ceed SW PHEV 2021
Annons

Re: Montera dragkrok själv - koppla in elsats till bilens elsystem

2
Fördragen el... Nja, sanning med modifikation. Det finns kontaktstycke att koppla in till original styrenhet för drag-el, men strömmen måste ändå dras från batteriet, både till styrenhetens matning samt ev. husvagnsladdning.
Att bara koppla in sig direkt på bilens eget ljus utan styrenhet oavsett om det gäller 7-pol eller 13-pol är INTE att rekommendera. Dels kan det bli väldigt olustiga fel, dels kan garantin gå förlorad.

PS "kontaktstycket" på bilden är bara en jordplint.
Skriv svar

Återgå till "Ceed (2019-UPP)"