Annons

Kia Ceed Plug-in-hybrid köra på enbart el

1
Hej!

Jag plockade ut min nya plug-in-hybrid för två veckor sedan. Det finns tre körlägen i bilen, automatiskt läge, hybrid-läge och elektriskt läge. Jag brukar alltid välja det sistnämnda, dvs. det elektriska läget.

Jag har dock märkt att när jag kör kortare sträckor på exempelvis 1-3km så hinner den inte alltid slå över till ”EV” utan det är förbränningsmotorn som jobbar den första 1-2km efter att jag startat bilen. Jag är lätt på gasen och kör väldigt lugnt och tycker det är konstigt att inte bilen går att köra på el direkt från start.

Någon som vet vad detta beror på? Min gissning är att det beror på ute-temperaturen , eftersom det är ett par minusgrader på morgonen när jag startar bilen så behöver bilen lite tid på sig att bli varm innan den kan ställa över till enbart el-drift?
Annons

Re: Kia Ceed Plug-in-hybrid köra på enbart el

2
Hej!

Jag har precis samma fråga som du. Jag har en nyköpt Kia Ceed SW PHEV från 2021 och upplever också att bensinmotorn startar även då jag har läget på el. Jag hoppas att det är som du säger att det beror på att det är kallt ute. Min tanke var nämligen att jag skulle klara de flesta av mina bilresor på el då det nästan bara är små korta sträckor som jag kör. Det ska bli intressant att se hur bilen gör när det blir varmare ute.

Jag skulle gärna se att man skulle kunna tvinga den att endast använda elen. Även om det skulle innebära att det exempelvis skulle ta lägre tid att få rätt temperatur inne i bilen.

/Gustaf

Re: Kia Ceed Plug-in-hybrid köra på enbart el

4
Bensinmotorn MÅSTE starta emellanåt.
Vill man köra enbart på el måste man skaffa en ren el-bil.
Motorn startar om det behövs för tex:
* Värme i kupen (om den så än bara är inställt på 16 grader och det bara är 3 grader ute)
* Göra sig av med bensin som samlats i kolkanistern/övertryck i tanken.
* Upprätthålla systemspänningen i HV-batteriet.
* Mer kraft behövs till drivlinan (omkörningar/körning i brant backe).

Re: Kia Ceed Plug-in-hybrid köra på enbart el

5
Hej!
Det går att tvinga bilen att enbart köra på el, men då får man leva med att man inte får någon värme annat än från sätet och rattvärmen. Sätt luftkonditioneringen på LO så startar inte förbränningsmotorn.
Eller stäng av luftkonditioneringen helt (men då med risk för imma). Brukar går bra även på vintern om man är rätt klädd och bara skall åka en kortare sträcka, så slipper man att förbränningsmotorn går på. 😊

Re: Kia Ceed Plug-in-hybrid köra på enbart el

7
JoakimO skrev: 04 apr 2022, 21:25 Hej!
Det går att tvinga bilen att enbart köra på el, men då får man leva med att man inte får någon värme annat än från sätet och rattvärmen. Sätt luftkonditioneringen på LO så startar inte förbränningsmotorn.
Eller stäng av luftkonditioneringen helt (men då med risk för imma). Brukar går bra även på vintern om man är rätt klädd och bara skall åka en kortare sträcka, så slipper man att förbränningsmotorn går på. 😊
Perfekt, ja min fru upptäckte att man slipper starta förbränningsmotorn om man stänger av luftkonditioneringen. Perfekt för oss som mest gör korta bilsträckor som att lämns på förskola osv. Då behöver man ju inte börja värma upp en luften inne i bilen... LO var nytt för mig. Ska prova det... Har behövt starta luftkonditioneringen någon gång då det var kallt pga av imma på ruta. Men det fungerar över lag bra och nu kör vi nästan alla korta sträckor bara på el :)

Re: Kia Ceed Plug-in-hybrid köra på enbart el

8
Sedan jag hittade Off-knappen för luftkonditioneringen/kupévärmaren för 2 veckor sedan så har vi inte gjort av med en droppe bensin. :-) Vi köpte bilen för några veckor sedan och tänkte inte på att det var inställd på 18 grader...

Nu funderar jag nästan på om jag borde motionera förbränningsmotorn någongång då och då, men jag hoppas att bilen sköter det själv.
Kia Ceed SW PHEV 2021
Skriv svar

Återgå till "Ceed (2019-UPP)"