Annons

Gå från Diesel till PHEV

1
Hejsan!

Jag och min Sambo funderar på att byta in vår Kia Ceed Crdi 2016 till en PHEV (Nyare begagnad) lite senare i år, jag har varit totalt oinsatt i ämnet fram tills för några veckor sedan och nu känns det inte som att jag gör annat än att läsa på om hybrider. Vi har båda ca 2,2 mil enkel resa till arbetet (blandad landsväg och motorväg) och har möjlighet att ladda både hemma och på jobbet, 5 km till dagis, och med tanke på vart Dieseln ligger nu så känns det ganska solklart att välja en PHEV då en fullfjädrad elbil inte är aktuellt ännu. Helst av allt hade jag velat ha en med AWD också, men insåg ganska snabbt att utbudet var knappt. Hur som, vi är i behov av en familjebil då vi är tre just nu och förhoppningsvis fyra lite längre fram, så utrymmet är prio. Jag har kollat in både Optiman och nya Ceed SW 2022 som jag tycker är riktigt fin, gillar Optiman för storleken och Ceed'n för nya looken, samt den mer moderna tekniken.

Så, ni med familj, hur är Ceed'n ? Hur långt kommer ni på el vintertid (Vi bor i västernorrland, oftast lång vinter) ? Okej att dra släp med ?
Borde jag/vi kolla in andra alternativ ? Är det något man bör passa sig för i Hybriddjungeln ? Vad ligger kostnaderna på för service ?

Bomba mig gärna med tips och feedback.

Mvh Johan
Skriv svar

Återgå till "Ceed (2019-UPP)"