Annons

Klimatanläggning och 12v batteri

1
Det sägs att AC på sommaren går på batteri och på vintern krävs det att motorn är igång för att ge värme.
Men kan någon förklara för mig hur det fungerar?
Varför kan jag inte ha ac igång på vintern ställt på 20grader och den går på batteri?
Hur ska inställningarna vara för att köra ac utan att motorn går igång?

Nästa fråga, jag brukar köra underhållsladdning på mina bilar då och då. Har även tänkt köra det på denna bil (optima phev) . Behöver jag koppla ur kablarna från batteriet innan jag kör underhållsladdning eller är det bara att sätta ditt laddaren och starta?
Annons

Re: Klimatanläggning och 12v batteri

2
Optiman har ingen elvärme/värmepump som e-Niro, e-Soul & EV6 utan för att få värme så används värmen från motorn. Kan sitta ett litet PTC element men det ger inte tillräckligt med värme.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: Klimatanläggning och 12v batteri

4
Kylan/AC går på värmepump och går helt på el. Så då behöver inte motorn startas dock minskar räckvidden för batteri om du kör den.
Daniel__s skrev: 24 jan 2022, 08:43 Tack för svar, det du nämnde det visste jag men hur är det med ac på sommaren? måste motorn gå då också?
Har nu:
Kia Sportage Plug-In Hybrid Advance 2022 White
Har tidigare haft:
Nya Optima SW Plug-In Hybrid 2018 Gravity Blue
Nya Kia Cee'd SW GT Line 2016 1.6 Diesel, Dark Gun metal
Kia Cee'd SW Komfort 2011 1.6 Diesel, Melange Silver
Skriv svar

Återgå till "Optima Plug-In Hybrid"