Annons

Ombordladdare

1
Är intresserad av att köpa en e-Niro. Pga plånbokens storlek får jag börja med en årsmodell -19. Om jag inte är helt ute och cyklar så sitter det en 7,4kw enfas ombordladdare i den. Men i de nyare sitter det 11kw 3-fas. Om man skulle råka springa på en sådan 3-fas laddare, är det möjligt att byta ut den då?
Hur stor är tidsskillnaden mellan de två olika laddarna om man laddar från 20-100%?
CEED SW GT-line -17 Röd
Annons

Re: Ombordladdare

2
Rent tekniskt så skulle det nog gå. Men man åker på att byta BMS, tömma ur kylsystemet och fylla det igen (dyrt som fasen), byta laddkontakt och kabel dit. Och troligtvis peta in rätt mjukvara i bilen så den vet vad den ska göra. Om det är värt det - troligtvis inte. I så fall bättre att skaffa sig en Accelev laddbox att ha hemma.

https://www.evsolution.se/produkt/accel ... bel-typ-2/
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)

Re: Ombordladdare

3
MagnusLindgren skrev: 14 jan 2022, 16:38 Rent tekniskt så skulle det nog gå. Men man åker på att byta BMS, tömma ur kylsystemet och fylla det igen (dyrt som fasen), byta laddkontakt och kabel dit. Och troligtvis peta in rätt mjukvara i bilen så den vet vad den ska göra. Om det är värt det - troligtvis inte. I så fall bättre att skaffa sig en Accelev laddbox att ha hemma.

https://www.evsolution.se/produkt/accel ... bel-typ-2/
Tackar för svaret. Hur snabb laddning får man från en vanlig laddbox? Blir det bara hälften, typ 3,6 kW?
CEED SW GT-line -17 Röd

Re: Ombordladdare

4
Peaman skrev: 14 jan 2022, 23:32
MagnusLindgren skrev: 14 jan 2022, 16:38 Rent tekniskt så skulle det nog gå. Men man åker på att byta BMS, tömma ur kylsystemet och fylla det igen (dyrt som fasen), byta laddkontakt och kabel dit. Och troligtvis peta in rätt mjukvara i bilen så den vet vad den ska göra. Om det är värt det - troligtvis inte. I så fall bättre att skaffa sig en Accelev laddbox att ha hemma.

https://www.evsolution.se/produkt/accel ... bel-typ-2/
Tackar för svaret. Hur snabb laddning får man från en vanlig laddbox? Blir det bara hälften, typ 3,6 kW?
Om boxen är säkrad 16A så får du 3.7kW. Dom boxar jag installerar säkrar jag för det mesta 20A och huvudsäkring 25A (här har vi samma avgift oavsett huvudsäkring upp till 63A). Då kan man ladda 4.6kW.

Så har man helt tomt så tar det lite mer tid än om man har en som klarar 11kW trefas.
EV6 GT Line AWD Yacht Blue MY23 - (Tidigare Soul 2009, Soul 2012, Cee'd GT+ 2015, Niro Gravity Blue Plus 2 2017, e-Soul Advance Plus Neptune Blue + Cherry Black 2020)
Skriv svar

Återgå till "e-Niro"